- Po uruchomieniu systemu biletowego Śląskiej Karty Usług Publicznych, wycofano tymczasowe rozwiązania związane ze sprzedażą i honorowaniem biletów, wprowadzone na czas awarii systemu - przekazał w poniedziałek, 20 lutego, Łukasz Zych z biura prasowego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Do awarii systemu doszło w nocy z 7 na 8 lutego br.; uruchamianie poszczególnych elementów odtworzonego systemu rozpoczęło się w czwartek, 16 lutego.
W czasie awarii pasażerowie korzystający z tramwajów, autobusów i trolejbusów Zarządu Transportu Metropolitalnego m.in. nie mieli dostępu do portalu pasażera oraz aplikacji Mobilny ŚKUP. W pojazdach nie działały czytniki kart ŚKUP, a na przystankach - tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Nie można było kupować biletów na ŚKUP.
Jak przekazał w poniedziałkowej informacji Zych, wobec usunięcia awarii wycofano już tymczasowe rozwiązania: zakup papierowych biletów miesięcznych w Punktach Obsługi Pasażera i przez przelanie środków na konto ZTM, samodzielne kasowanie biletów długopisem i kasowanie tych biletów w kasownikach dziurkujących oraz sprzedaż wszystkich rodzajów biletów jednorazowych przez kierowców.
Wyjątkiem jest możliwość nabycia biletów długookresowych przez mobilną aplikację mPay. To rozwiązanie pozostaje dostępne do wtorku, 21 lutego.
Zych uściślił, że bilety długookresowe w wersji papierowej, kupione w czasie awarii, zachowują ważność zgodnie z datą naniesioną na bilecie. Bilety kwartalne i półroczne zostaną zdalnie zakodowane przez ZTM na kartach ŚKUP do końca marca, dzięki czemu od początku kwietnia pasażerowie nie będą musieli mieć ich papierowych odpowiedników podczas korzystania z komunikacji miejskiej.
Osoby, które chcą, aby na karcie ŚKUP zakodować im papierowy bilet miesięczny, mogą w tej sprawie kontaktować się z ZTM mailowo (kancelaria@metropoliaztm.pl) lub pisemnie (Zarząd Transportu Metropolitalnego, ul. Barbary 21a, 40-053 Katowice).
ZTM przypomina, że pasażerowie, którzy w czasie awarii systemu ŚKUP mieli na karcie bilety wieloprzejazdowe, a korzystali z komunikacji miejskiej na podstawie biletów jednorazowych, mogą ubiegać się m.in. o zwrot różnicy w poniesionych kosztach (różnica w cenie między biletem jednorazowym a wieloprzejazdowym).
Dotyczy to wykorzystywanych w czasie awarii biletów papierowych oraz biletów elektronicznych z zewnętrznych aplikacjach mobilnych. W celu otrzymania zwrotu należy zwrócić się do ZTM pisemnie lub mailowo. O taki kontakt proszeni są też pasażerowie, którzy po zakończeniu awarii napotkali jakiekolwiek błędy lub trudności. Wszystkie zgłoszenia mają być rozpatrywane indywidualnie.
Informując w ub. tygodniu o przyczynie awarii systemu centralnego ŚKUP (zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich), przedstawiciele Metropolii przekazali, że nic nie wskazuje, by w jej następstwie dane pasażerów zostały naruszone lub zagrożone. Podkreślali też, że bezpieczne są pieniądze zgromadzone w elektronicznych portmonetkach kart ŚKUP.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.