- Projekt lotniska Katowice o wartości ok. 95 mln zł, zakładający budowę nowego węzła towarowo-paliwowego z bocznicą kolejową, uzyskał prawie 50 mln zł unijnego dofinansowania - przekazał prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik.
W poniedziałkowej porannej rozmowie na antenie Radia Katowice Tomasik poinformował o pozyskaniu przez GTL europejskich środków dotacyjnych na budowę multimodalnego węzła transportowego do obsługi towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową połączoną z odbudowywaną linią kolejową nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie.
- To bardzo ważna inwestycja: jak widzimy, nasz port rozwija się w kierunku obsługi towarów bardzo dynamicznie. Przez ostatnie dwa lata zwiększyliśmy dwukrotnie poziom obsługi cargo w Pyrzowicach. Już dzisiaj to jest ponad 40 tys. t rocznie - mówił szef GTL.
- Stawiamy na ten segment rynku, dlatego też chcemy rozbudowywać infrastrukturę. To będzie bardzo złożony projekt: budowa multimodalnego węzła transportowego do obsługi towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową - zasygnalizował.
- Realizujemy go już od 2018 r., gdy kupiliśmy grunt od Agencji Mienia Wojskowego; wiedząc, że będzie budowane połączenie kolejowe, wykorzystaliśmy ten moment i dzisiaj mamy i pozwolenie na budowę, i decyzję środowiskową, także tylko będzie potrzebny czas na realizację - wskazał.
Wyjaśnił, że będzie to ważna infrastruktura przede wszystkim z punktu widzenia dostaw paliw lotniczych: Katowice są drugim po Warszawie lotniskiem w kraju pod względem sprzedaży paliw, które będą odtąd dostarczane koleją. Będzie to infrastruktura krytyczna - zapewniająca ciągłość dostaw - i infrastruktura podwójnego zastosowania. Poza budową bocznicy i trzech zbiorników paliw, powstanie m.in. rampa kolejowa.
W rozmowie Tomasik był też pytany o oczekiwaną od lat budowę przy terminalach pasażerskich strefy kiss and fly: szybkiego wysiadania i zabierania pasażerów (dotychczas wjazd pod terminale oznacza konieczność opłacenia parkingu). Szef GTL odpowiedział, że będzie to element docelowej przebudowy układu komunikacyjnego przy lotnisku, która obecnie wiąże się z odbudową linii kolejowej nr 182, a której pierwszy etap ma zostać oddany w czerwcu br.
- Kolejnym elementem ma być przygotowywany projekt budowy nowego terminalu, który powstanie w miejsce terminalu A. W tym projekcie znajdzie się już ten kolejny etap rozbudowy infrastruktury drogowej i wtedy na pewno będzie możliwość wprowadzenia też usługi kiss and fly - uściślił prezes.
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 r. z jego połączeń skorzystało rekordowe dotąd 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Pandemia koronawirusa w latach 2020-2021 zahamowała wzrost przewozów. W 2020 r. z sieci połączeń lotniska skorzystało 1,44 mln podróżnych, a w 2021 r. - 2,32 mln. Miniony rok przyniósł odbudowę przewozów pasażerskich - z portu skorzystało 4,42 mln osób.
Jak przekazał w poniedziałek Tomasik, aktualna prognoza na 2023 r. zakłada obsłużenie 5,3 mln podróżnych, co byłoby nowym najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport. Byłby to 20-procentowy wzrost ruchu w porównaniu do 2022 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.