Przywrócenie działania systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych, która jest głównym nośnikiem biletów komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, jest spodziewane jeszcze w tym tygodniu - poinformował we wtorek Łukasz Zych z biura prasowego GZM.
Wskutek awarii, do której doszło w nocy z 7 na 8 lutego br., pasażerowie korzystający z tramwajów, autobusów i trolejbusów Zarządu Transportu Metropolitalnego m.in. nie mają dostępu do portalu pasażera i nie mogą używać aplikacji Mobilny ŚKUP. W pojazdach nie działają czytniki kart ŚKUP, a na przystankach - tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.
Jak przekazał we wtorkowej informacji Zych, nad usunięciem skutków awarii przez całą dobę pracują specjaliści odtwarzania systemów informatycznych oraz cyberbezpieczeństwa.
- Usuwanie awarii wchodzi w krytyczny moment, który pozwoli określić, kiedy dokładnie system zostanie ponownie uruchomiony dla pasażerów. Ponowne uruchomienie systemu jest planowane w tym tygodniu - zasygnalizował przedstawiciel GZM.
Jak uściślił, w ostatnich dniach informatykom udało się zbudować na nowo bezpieczną infrastrukturę i odtworzyć kluczowe bazy danych, w tym najważniejszą bazę, zawierającą dokonywane przez pasażerów transakcje.
Stopniowo uruchamiamy i testujemy kolejne elementy systemu. Jesteśmy teraz przed krytycznym momentem uruchomienia aplikacji systemowej i jej przetestowania. Od tego zależy ostateczna data usunięcia awarii - wyjaśnił.
- We wtorek rano pasażerowie ZTM mogli zauważyć testy poszczególnych modułów systemu. Kiedy wszystkie elementy zostaną odtworzone i przetestowane, dopiero wówczas będziemy mogli mówić o jego pełnej sprawności. Poinformujemy o tym w osobnym komunikacie - zapowiedział Zych.
Informując w ub. tygodniu o przyczynie awarii systemu centralnego ŚKUP (zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich), przedstawiciele Metropolii przekazali, że nic nie wskazuje, aby w jej następstwie dane pasażerów zostały naruszone lub zagrożone. Wskazali też, że bezpieczne są pieniądze zgromadzone w elektronicznych portmonetkach kart ŚKUP.
GZM podała, że atak zgłoszono policji; powiadomiono również służby związane z bezpieczeństwem internetu i ochroną danych osobowych. Podjęto starania na rzecz przywrócenia systemu z kopii zapasowych - usunięcie awarii wymagało jednak czasochłonnych prac nad utworzeniem nowej, bezpiecznej infrastruktury informatycznej.
Na czas awarii ZTM wprowadził tymczasowe zasady kupowania i kasowania biletów, w tym poprzez zapisywanie na odwrotach papierowych biletów godziny ich skasowania długopisem. Bilety długookresowe zakodowane na kartach ŚKUP są ważne - można z nich korzystać za okazaniem kart. Zawieszono ważność biletów wieloprzejazdowych (obsługiwanych przez ŚKUP).
System ŚKUP został zamówiony przez związek komunalny będący poprzednikiem ZTM, czyli obecnego organizatora komunikacji w GZM. System ŚKUP od początku był krytykowany przez mieszkańców jako podatny na awarie, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny. W grudniu 2020 r. GZM ogłosiła przetarg na wykonanie modyfikacji rozwiązania, a w połowie 2021 r. rozstrzygnęła postępowanie, wybierając jedyną ofertę dotychczasowego wykonawcy, Asseco, za 122,8 mln zł brutto.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.