Cyberatak był przyczyną awarii systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych, która jest głównym nośnikiem biletów komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - podali przedstawiciele GZM. W tamtejszej komunikacji obowiązują tymczasowe zasady kupowania i kasowania biletów.
Wskutek awarii pasażerowie korzystający z tramwajów, autobusów i trolejbusów Zarządu Transportu Metropolitalnego m.in. nie mają dostępu do portalu pasażera i nie mogą używać aplikacji Mobilny ŚKUP. Na przystankach nie działają tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, a w pojazdach - czytniki kart ŚKUP.
Jak poinformował w czwartek po południu Łukasz Zych z biura prasowego GZM, przyczyną awarii systemu centralnego ŚKUP, do której doszło w nocy z wtorku na środę, była zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich. O cyberataku powiadomione zostały odpowiednie służby.
Nic nie wskazuje na to, aby dane pasażerów zostały w jakikolwiek sposób naruszone lub zagrożone. System, który uległ atakowi hakerskiemu, nie przechowuje tego typu zasobów informacji. Bezpieczne są również pieniądze zgromadzone w elektronicznej portmonetce kart ŚKUP - po przywróceniu systemu, będą dostępne dla pasażerów - wskazał Zych.
Obecnie naszym priorytetem jest przywrócenie systemu z tworzonych codziennie kopii zapasowych. Odtworzenie systemu wymaga jednak czasochłonnych prac nad utworzeniem nowej, bezpiecznej infrastruktury informatycznej. Przez to usunięcie awarii może potrwać kilka dni - zasygnalizował przedstawiciel Metropoli.
Wskazał, że atak został zgłoszony policji. Powiadomione zostały również służby związane z bezpieczeństwem internetu oraz ochroną danych osobowych - NASK oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych.
Przy przywracania funkcjonalności systemu współpracujemy z jego twórcą, firmą Asseco. W działania zaangażowana zostanie także zewnętrzna firma wyspecjalizowana w zakresie bezpieczeństwa systemów informatycznych. Firma zbierze materiał dowodowy i przeanalizuje okoliczności, w jakich doszło do ataku oraz wypracuje rekomendacje dotyczące bezpieczeństwa systemu - zapowiedział Zych.
W czwartek służby Metropolii potwierdziły informacje dotyczące tymczasowych zasad kupowania, kasowania i honorowania biletów komunikacji miejskiej ZTM.
Bilety jednorazowe w wersji elektronicznej można kupować w zewnętrznych aplikacjach mobilnych. Są to: SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl i JakDojade. W wersjach papierowych bilety dostępne są w kioskach oznaczonych logo ŚKUP, Punktach Obsługi Pasażera, u kierowców oraz w 12 automatach solarnych, których lista znajduje się na stronie internetowej ZTM.
W celu zminimalizowania utrudnień kierowcy przewoźników mają sprzedawać wszystkie trzy rodzaje biletów jednorazowych: 20-, 40- oraz 90-minutowe (standardowo tylko 90-minutowe).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.