- Z roku na rok notujemy wzrost ilości przeładowanych towarów. Ubiegły rok, to wzrost o prawie 6 proc. w stosunku do roku 2021 - powiedział w rozmowie z PAP prezes Portu Gdynia Jacek Sadaj.
Prezes Portu Gdynia Jacek Sadaj zauważył, że rok 2022 był kolejnym rekordowym rokiem. roku na rok notujemy wzrost ilości przeładowanych towarów. - Ubiegły rok to wzrost o prawie 6 proc. w stosunku do roku 2021. Nie ma co ukrywać, że największy udział w tym wyniku miały węgiel i koks. Trzeba jednak zauważyć, że olbrzymia mobilizacja dotycząca importu surowców energetycznych dotyczyła głównie ostatnich miesięcy roku, więc był to naprawdę duży wysiłek, do którego zaangażowaliśmy terminale działające w obszarze gdyńskiego portu - powiedział.
Rozmówca wskazał, że gdyński port charakteryzuje m.in. duża ilość przeładunków zboża. - Jesteśmy liderem wśród portów nadbałtyckich, jeżeli chodzi o obsługę tego ładunku. W kolejnych latach możemy się spodziewać dalszych wzrostów w tym zakresie, ponieważ infrastruktura i suprastruktura portowa jest w tym kierunku rozbudowana, a koniunktura na rynku jest sprzyjająca. Jesteśmy w trakcie rozstrzygania postępowania na 30-letnią dzierżawę Terminala Zbożowego - jednego z trzech terminali, które obsługują ładunki agro w Porcie Gdynia. W międzyczasie prowadzimy inwestycje związane z modernizacją Nabrzeża Indyjskiego. Będzie to nabrzeże głębokowodne o rzędnej 16 m, więc jesteśmy przekonani, że ta palma pierwszeństwa, jeżeli chodzi o produkty agro będzie utrzymana - powiedział.
Prezes Portu Gdynia przypomniał, że kilka tygodni temu zostało rozstrzygnięte postępowanie na wykonawcę przebudowy Nabrzeża Indyjskiego. W międzyczasie Terminal Zbożowy może funkcjonować w oparciu o Nabrzeże Norweskie, ale jest to nabrzeże zamykające, krótsze, w związku z tym wolumeny tam przeładowywane są znacznie mniejsze - wyjaśnił.
Jacek Sadaj wskazał, że duże wyzwanie w gdyńskim porcie stanowią obecnie przeładunki kontenerów. - W Porcie Gdynia przeładunki kontenerów realizowane są w oparciu o dwa terminale: Terminal BCT i Terminal GCT. Obecnie obserwujemy ogólnoświatowy trend zmniejszenia ilości ładunków skonteneryzowanych, natomiast jesteśmy przekonani, że jest to sytuacja tymczasowa. Rozstrzygając w grudniu ubiegłego roku postępowanie na 30-letnią dzierżawę terminala kontenerowego, oddając również nowe powierzchnie składowe pod te ładunki, prognozujemy, że w perspektywie tej dużej umowy ładunki w Porcie Gdynia będą się mogły również rozwijać - powiedział.
Prezes podkreślił, że największą inwestycją w ponad 100-letniej historii Portu Gdynia będzie budowa portu zewnętrznego. - To bardzo ważna inwestycja, ponieważ świadomi tego, że Port Gdynia jest dzisiaj otoczony tkanką miejską wiemy, że jedyną szansą dla dalszego rozwoju jest budowanie tego nowego terenu - zaznaczył.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.