Do Kanady, 12 stycznia, przybył Fumio Kishida, premier Japonii, jako gospodarz najbliższego spotkania grupy G-7. Agencja Reutera informuje, że przywódcy zgodzili się, aby udostępnić japońskiemu przemysłowi potrzebne surowce, dla nowoczesnych technologii komunikacyjnych (Japanese delegation to visit Canada to meet with battery, mining companies 12 stycznia 2023).
Uzgodniono, że na początku tego roku Japonia wyśle delegację na spotkanie z kanadyjskimi firmami produkującymi baterie i prowadzącymi wydobycie potrzebnych do tego celu surowców. Przywódcy obu krajów w czwartek po spotkaniu w Ottawie, ogłosili, że Kanada planuje misję handlową do Japonii pod koniec października. Doszło też do spotkania z kanadyjskimi liderami biznesu, podczas którego podkreślono rosnący i ekscytujący potencjał biznesowy między.
Agencja informuje, że Kanada stara się pozyskać inwestycje zagraniczne w łańcuchu dostaw pojazdów elektrycznych (EV), w szczególności w zakresie wydobycia i przetwarzania obfitych minerałów krytycznych wykorzystywanych w akumulatorach pojazdów elektrycznych, zwłaszcza w krajach, które chcą zmniejszyć swoją zależność od Chin w zakresie tych surowców.
Premier Kishida powiedział, że Japonia oczekuje od Kanady, aby odegrała główną rolę jako kraj bogaty w zasoby w dziedzinie energii. Wcześniej japoński Mitsubishi Corp, poprzez spółkę zależną, pozyskał 15 proc. udziałów w spółce joint venture LNG Canada kierowanej przez Shell, która według premiera Kandy Justina Trudeau była „największą prywatną inwestycją w Kanadzie”.
Terminal skroplonego gazu ziemnego jest budowany w Kolumbii Brytyjskiej w celu dostarczania kanadyjskiego gazu ziemnego do Azji.
Premier Japonii z zadowoleniem przyjął dyplomatyczny zwrot Kanady w kierunku Azji i jej wysiłki na rzecz pogłębienia więzi z szybko rozwijającym się regionem Indo-Pacyfiku obejmującym 40 krajów, których działalność gospodarcza wynosi prawie 47 bln dol. kanadyjskich (35,2 bln USD).
Obie strony zainteresowane są tą współpracą. Kanada nadal potrzebuje kapitału, aby zagospodarować swoje liczne bogactwa naturalne. Japonia zaś pragnie zabezpieczyć dostawy surowcowe z innych kierunków, aniżeli z Australii, Indonezji i krajów arabskich. Pochodzące stąd surowce energetyczne muszą przebyć newralgiczną trasę pomiędzy Tajwanem a Chinami, co w sytuacji narastających napiec politycznych w tym regionie, wywołuje obawy co do jej zablokowania.
Jak wiadomo trzecia gospodarka świata, jest uboga we wszelkiego rodzaju kopaliny, które zmuszona jest sprowadzać z zagranicy. Kanada w tym przypadku jest dla Japonii partnerem idealnym. Jest to kraj bogaty we wszystko co Japonii jest potrzebne. Tym bardziej, że północna trasa na Pacyfiku pomiędzy Kanadą a Japonią jest całkowicie bezpieczna.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.