Platformę współpracy organizatorów konferencji, hotelarzy, instytucji kultury i organizacji przedsiębiorców tworzy Śląska Organizacja Turystyczna. W czwartek podpisała ona porozumienia z 18 podmiotami chcącymi działać na rzecz rozwoju turystyki biznesowej w ramach Silesia Convention Bureau.
Convention bureaux to wyodrębnione części działów promocji, najczęściej w organizacjach turystycznych, skupiające się na turystyce biznesowej. Pierwszą strukturę tego typu stworzyła w 2002 r. Polska Organizacja Turystyczna. Teraz podobną formułę zastosowała Śląska Organizacja Turystyczna (ŚOT), zapraszając do wspólnego konsorcjum zainteresowane instytucje, firmy i organizacje.
Porozumienia z pierwszymi 18. podmiotami w ramach Silesia Convention Bureau prezes ŚOT Adam Wawoczny i marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski podpisali w czwartek na Stadionie Śląskim, który również stał się partnerem platformy.
Wśród pozostałych konsorcjantów są m.in. hotele, organizatorzy wydarzeń biznesowych, Akademia Wychowania Fizycznego oraz Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, Regionalna Izba Gospodarcza, Zamek Piastowski w Raciborzu czy Zespół Pieśni i Tańca Śląsk.
Uruchomienie platformy jest możliwe dzięki zwiększeniu składki członkowskiej do Śląskiej Organizacji Turystycznej przez samorząd woj. śląskiego - z 2 do 3 mln zł rocznie. Jak zaznaczył podczas czwartkowej uroczystości marszałek woj. śląskiego, działalność turystyczna w regionie rośnie - i przed pandemią sytuacja w tej dziedzinie była bardzo dobra, mimo obecnej w szerokiej świadomości łatki jego przemysłowego charakteru.
- Ten projekt pozwoli w wielu obszarach zmienić ten element, który jest stygmatem przeszłości, ale my jednak myślimy o przyszłości - i tu convention bureau będzie takim pilotażowym projektem. Jesteśmy tu dziś i dajemy ŚOT-owi wielką szansę na to, aby pokazać nową jakość w zarządzaniu - powiedział Chełstowski.
- Tego jeszcze na Śląsku nie było i cieszę się, że inauguracja odbywa się w tak szerokim gronie - zadeklarował. Myślę, że to jest dobry kierunek, aby zmieniać nasz wizerunek: województwa, gdzie dużo się dzieje, dużo ciekawych imprez, ale w tym przypadku wszystko w państwa rękach - zwrócił się do konsorcjantów marszałek woj. śląskiego.
Prezes Śląskiej Organizacji Turystycznej Adam Wawoczny wyjaśniał, że projekt ma obejmować cały region, wszystkie jego części, wszystkie marki turystyczne i zainteresowane podmioty gospodarcze.
- Mamy nadzieję na wzmocnienie przede wszystkim naszego kapitału, pochwalenie się tym kapitałem i wykorzystanie go do biznesu - uściślił.
Podkreślił, że już teraz klienci korporacyjni, czyli przedstawiciele firm i instytucji przyjeżdżający do woj. śląskiego w interesach lub na kongresy czy konferencje, stanowią ponad połowę gości hotelowych w regionie (w ostatnich latach region odwiedzało prawie 6 mln osób zostawiając w regionie około 6 mld zł rocznie).
- Więc chyba kierunek jest dobry i należałoby go wzmacniać - ocenił Wawoczny.
Przedstawiciele ŚOT sygnalizują, że celem nowego przedsięwzięcia jest integracja różnych podmiotów z całego województwa w sferze organizacji wydarzeń biznesowych. Skorzystać mają firmy hotelarskie, gastronomiczne, zarządzające atrakcjami turystycznymi czy organizujące wydarzenia typu incentive, które uzyskają kompleksową informację i ofertę turystyczną poszczególnych subregionów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.