W 2023 r. PERN przeznaczy na inwestycje i remonty blisko 0,7 mld zł. Chce dzięki temu wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne Polski, w tym w obszarze ropy naftowej, w związku ze zmianami dostaw tego surowca.
Informując w czwartek o planach inwestycyjnych na 2023 r., PERN wymienił m.in. uruchomienie rurociągu paliwowego z Boronowa do Trzebini, budowę nowych zbiorników produktowych o pojemności 256 tys. metrów sześc., z których klienci spółki skorzystają już jesienią oraz rozbudowę zdolności do przyjmowania paliw dostarczanych do Polski drogą morską.
- Na inwestycje i remonty w nowym roku spółka przeznaczy blisko 0,7 mld zł - podał PERN. Jak zaznaczył celem jest jeszcze większe wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski w obszarze ropy naftowej i paliw. Jest to kluczowe w związku z postępującą zmianą architektury dostaw ropy naftowej do Polski po wybuchu wojny w Ukrainie - podkreśliła spółka.
PERN zaznaczył, że 2023 r. będzie rokiem kontynuacji inwestycji w bezpieczeństwo energetyczne państwa. Jak wspomniano w informacji wkrótce do eksploatacji trafi nowy rurociąg paliwowy Boronów -Trzebinia, dzięki któremu zwiększy się możliwość dostaw produktów naftowych m.in. dla południowej Polski, w tym zwłaszcza Aglomeracji Śląskiej. Obecnie trwają prace finalne i testy tej magistrali, która zostanie włączona do eksploatacji już w styczniu- przekazała spółka.
Według PERN, jesienią 2023 r. do eksploatacji trafi także 8 nowych zbiorników na paliwa o łącznej pojemności 256 tys. metrów sześc. Spółka zapowiedziała, że planuje wybudować nowe magazyny m.in. w bazie paliw w Dębogórzu (pomorskie), która już teraz pełni funkcję kluczowego ogniwa systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Dodatkowo w Dębogórzu powstaną jeszcze trzy kolejne zbiorniki o pojemności 50 tys. metrów sześc. każdy, przeznaczone do przechowywania produktów naftowych, które ułatwią obsługę klientów PERN zainteresowanych importem paliw.
Spółka zaznaczyła jednocześnie, że nadał będzie inwestować w infrastrukturę kolejową bazy paliw w Dębogórzu m.in. poprzez modernizację torów i stanowisk załadunkowych nalewni kolejowej, co umożliwi przemieszczanie cystern o większej ładowności i usprawni procesy logistyczne.
- PERN rozważa także rozbudowę nalewni kolejowej o czwartą kabinę załadunkową, jeśli takie będzie zapotrzebowanie rynku. Działania te połączone z inwestycjami Portu w Gdyni, polegającymi na modernizacji Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych i pogłębieniu toru wodnego - obsługa większych tankowców oraz z inwestycjami PKP związanymi z poprawą dostępu kolejowego do Portu w Gdyni oraz bazy paliw w Dębogórzu, pozwolą na zwiększenie wolumenów produktów naftowych, które są przyjmowane w Dębogórzu i ekspediowane w głąb kraju - wyjaśniono w informacji.
Jak ocenił prezes PERN Paweł Stańczyk, spółka jest dziś jednym z filarów bezpieczeństwa energetycznego Polski w zakresie ropy naftowej i paliw.
- Naszym podstawowym zadaniem jest zapewnienie płynnego funkcjonowania naszej gospodarce. Stąd inwestycje w infrastrukturę niezbędną do zapewnienia stabilności dostaw ropy naftowej - powiedział Stańczyk. cytowany w komunikacie PERN.
I dodał: Jesteśmy w historycznym momencie, bo rynek energetyczny wygląda dziś zupełnie inaczej niż jeszcze w ubiegłym roku. Dołożymy jednak wszelkich starań by wywiązać się ze strategicznych obowiązków spoczywających na spółce.
PERN zwrócił uwagę, że obecnie, w związku ze zmianą architektury dostaw ropy naftowej do Polski, sercem naszego kraju stał się Naftoport, przyjmujący surowiec z tankowców.
- To jedyny w Polsce morski terminal przeładunku ropy naftowej i jeden z największych terminali przeładunku produktów jej rafinacji. To także jeden z największych przeładunkowych terminali na Bałtyku - wskazała spółka.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.