Nowy rok to idealny czas na to, by podsumować mijające 12 miesięcy i zaplanować budżet na nowy rok. Pozwoli on nam na określenie poziomu wydatków, a także optymalizację działań. Planowanie jest kluczowe dla rozwoju firmy. Stąd nieuniknione jest zaplanowanie budżetu firmowego. O tym, czym dokładnie jest taki budżet, jakie korzyści płyną z jego prowadzenia, a także jak go profesjonalnie przygotować, opowiadamy w poniższym materiale. Zapraszamy do lektury.
Czym jest budżet firmy?
Budżet firmy to zestawienie przewidywanych przychodów z działalności wraz z przewidywanymi kosztami. Inaczej nazywany jest planem finansowym, którego celem jest zaplanowanie działań pod względem finansowym. Dzięki dobrze przygotowanemu budżetowi możemy planować działania z wyprzedzeniem, unikając nieprzyjemnych zaskoczeń. Taki budżet można oczywiście modyfikować w trakcie trwania roku finansowego, jednak stanowi on podstawowe ramy, w którym porusza się dany przedsiębiorca.
Korzyści z prowadzenia budżetu
Przygotowanie profesjonalnego budżetu firmowego to szereg korzyści. Jakich?
Jak przygotować budżet firmy?
Szukając dobrej metody prognozowania, warto brać pod uwagę kilka zmiennych czynników, które mogą wpłynąć na naszą sprzedaż. Są to czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne.
Do wewnętrznych zaliczymy m.in.: ceny oferowanych produktów i usług, a więc również wysokość naszej marży, parametry jakościowe określające poziom konkurencyjności produktów bądź usług, jakość obsługi klienta i działań marketingowych, poziom motywacji pracowników oraz poziom ich satysfakcji z pracy w naszej firmie, jakość komunikacji prowadzonej do wewnątrz i na zewnątrz organizacji, a także szybkość reakcji na zgłoszenia i czas realizacji zamówień.
Z kolei do zewnętrznych zaliczymy m.in. działania podejmowane przez naszą konkurencję, oferowane przez nią ceny, jakość świadczonej obsługi przez inne podmioty z naszego segmentu, a także zachowania konsumentów na rynku, a więc ich lojalizacja. Do tych czynników zaliczymy również uwarunkowania prawne, polityczne i gospodarcze mające wpływ na popyt i kształtowanie cen, a także koszty prowadzenia naszej działalności. Istotnym czynnikiem zewnętrznym są również zmieniające się trendy na rynku.
Szukając sprawdzonych podpowiedzi przy prognozowaniu sprzedaży, zachęcamy do lektury poniższego materiału: https://businessintelligence.pl/prognozowanie-sprzedazy-jak-to-zrobic-skutecznie/. Ważne jest jednak podkreślenie, że przy prognozowaniu sprzedaży nie mamy obowiązku brać pod uwagę absolutnie wszystkich czynników. Ich wybór jest fakultatywny i powinien być oparty o nasze dotychczasowe doświadczenia. Nikt bowiem nie zna Twojej firmy, lepiej od Ciebie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.