REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
30 grudnia 2022 14:14 Polska Agencja Prasowa

Ponad połowa Polaków najbardziej boi się rosnącej inflacji

Większość ludzi nie wie, dlaczego występuje inflacja, w jaki sposób ją zatrzymać i jak szybko będzie dalej rosła. Niewiedza i realny brak wpływu na to zjawisko budzą zbiorowy lęk
fot: Pixabay.com

Rosnącej inflacji i dalszej utraty wartości pieniądza obawia się 50,8 proc. Polaków; dla ok. 40 proc. najgorszym scenariuszem byłaby choroba najbliższych, a dla 33,9 proc. - wzrost cen żywności i kosztów energii elektrycznej - wynika z raportu Bieżące lęki i obawy Polaków.

Autorzy badania przeprowadzonego przez Uce Research i platformy ePsycholodzy.pl przygotowali listę 33 lęków i obaw. Respondenci wybrali spośród nich te, których najbardziej obawiają się, a które mogłyby realnie wystąpić w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Rosnącej inflacji i dalszej utraty wartości pieniądza dotyczyło 50,8 proc. wskazań.

Z sondażu wynika też, że lęk dotyczący rosnącej inflacji i dalszej utraty wartości pieniądza częściej wskazują kobiety niż mężczyźni (55,6 proc. - 46,3 proc). Ponadto deklarują go głównie osoby w wieku 56-80 lat (wśród nich - 57,8 proc.), przeważnie mówią o tym rodacy uzyskujący 3000-4999 zł miesięcznie netto (54,5 proc.) - przekazano w informacji prasowej do raportu Bieżące lęki i obawy Polaków. Jak dodano, lęk z tym związany najczęściej odczuwają Polacy z wyższym wykształceniem (53,8 proc.) i mieszkańcy wsi, miejscowości liczących do 5 tys. ludności (56,2 proc.).

- Większość ludzi nie wie, dlaczego występuje inflacja, w jaki sposób ją zatrzymać i jak szybko będzie dalej rosła. Niewiedza i realny brak wpływu na to zjawisko budzą zbiorowy lęk. Zwykły Kowalski, chcąc uratować swoje oszczędności, może np. pozbywać się ich i robić strategiczne zakupy, zwiększając tym samym popyt na dobra, sprzedawane i tak już w wyższych cenach. Może też chronić swoje finanse, obierając odwrotną ścieżkę, tj. ograniczając wydatki do minimum - tłumaczy Michał Pajdak z platformy ePsycholodzy.pl. - Obie te strategie - jak dodaje - prowadzą Polaków do poczucia niestabilności, niepokoju, niepewności i utraty zaufania do władz.

Z badania wynika, że 38,4 proc. Polaków obawia się, że w najbliższym czasie zachorują ich bliscy, a 33,9 proc. rodaków boi się wzrostu cen żywności i innych towarów dostępnych w sklepach; tyle samo obawia się zwiększenia kosztów energii elektrycznej i ogrzewania, a także utraty własnego zdrowia - 33,7 proc.

Na kolejnych miejscach w zestawieniu lęków i obaw są takie scenariusze, jak obniżenie jakości życia - 32,4 proc., a także wojna, konflikt zbrojny na terenie Polski - 27,1 proc. Dalej znalazły się anomalie pogodowe (mrozy, śnieżyce, huragany i powodzie) - 20,3 proc., awaria elektrowni atomowej w pobliżu Polski - 20,1 proc., destabilizacja państwa (protesty, strajki, zamieszki, fałszowanie wyborów i prowadzenie propagandy) - 19 proc.

Jak podają analitycy z Uce Research, na samym końcu listy 33 lęków i obaw jest scenariusz spadku cen nieruchomości - 1,1 proc. Przed nim jest możliwość rozpadu wspólnoty kościelnej - 1,8 proc. Ponadto 4,2 proc. Polaków obawia się rozpadu własnego związku lub rozwodu.

Z raportu wynika, że 2,1 proc. ankietowanych niczego się nie obawia, a 0,9 proc. respondentów boi się czegoś innego, co nie zostało uwzględnione na liście. Z kolei 3,3 proc. badanych nie potrafi się określić.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI wśród 1065 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • TINVD
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Ministerstwa, prezesi i związkowcy będą rozmawiać o kopalni
4 lutego 2025
11.8 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]