45 proc. pracodawców planuje przyznać pracownikom premie świąteczne. Żadnych działań z okazji świąt nie przewiduje 14 proc. firm - wynika z badania Instytutu Badawczego Randstad we współpracy z Gfk. W porównaniu z 2021 r. wzrośnie wartość benefitów świątecznych w przeliczeniu na pracownika.
Według sondażu przeprowadzonego w październiku i listopadzie br. przez Instytut Badawczy Randstad we współpracy z Gfk przyznawanie premii świątecznych planuje 45 proc. przedsiębiorców (wzrost o 1 pkt proc. w porównaniu z ubiegłorocznym badaniem). Niemal równie popularne jest organizowanie spotkań wigilijnych w miejscu pracy (43 proc., tyle samo co przed rokiem).
32 proc. firm zamierza przekazać zatrudnionym bony podarunkowe. 23 proc. chce dać pracownikom i ich rodzinom gwiazdkowe upominki. W podsumowaniu badania wskazano, że ten odsetek jest mniejszy niż w zeszłym roku, gdy wynosił 29 proc.
18 proc. pracodawców zadeklarowało, że przy okazji świąt stworzy pracownikom możliwość zaangażowania się w akcje charytatywne, jak zbiórki darów rzeczowych czy pieniędzy oraz w wolontariat.
14 proc. ankietowanych przedsiębiorców nie planuje w tym roku żadnych specjalnych działań z okazji świąt (wzrost o 1 pkt proc.).
- Wyraźnie widać, że pracodawcy wrócili do spotkań integracyjnych w zespołach, których zaniechali w okresie pandemii - skomentował wyniki sondażu ekspert rynku pracy Randstad Polska Mateusz Żydek. - Część firm, nawet jeśli nie może sobie pozwolić na podniesienie wynagrodzeń na stałe, stara się docenić zaangażowanie pracowników choćby jednorazową świąteczną premią. Stąd bonusy finansowe i bony towarowe wciąż należą do najważniejszych inicjatyw - dodał.
W porównaniu z ubiegłym rokiem wzrośnie wartość przyznawanych benefitów świątecznych w przeliczeniu na jednego pracownika. W 2021 r. pracodawcy najczęściej wskazywali przedział kwot między 100 a 300 zł, natomiast w tym roku firmy najczęściej są skłonne przeznaczyć na świąteczne bonusy między 300 a 500 zł. Takie deklaracje składa 34 proc. badanych, o 8 pkt proc. więcej niż przed rokiem. Jak zaznaczono, jest to wyraźny powrót do poziomu sprzed dwu lat.
Co piąty respondent chce przeznaczyć w przeliczeniu na jednego pracownika kwotę powyżej 500 zł. Najniższy w historii badania jest odsetek przedsiębiorstw, które deklarują przeznaczenie na jedną osobę od 50 do 100 zł. W zeszłym roku było to 9 proc., a w tym - 6 proc.
Większość ankietowanych firm zapowiada, że okolicznościowe premie świąteczne i bony podarunkowe będzie przyznawać wszystkim swoim pracownikom, z czego ponad połowa przyznaje, że wartość premii i bonów będzie zależna od działu i stanowiska.
W sondażu Instytutu Badawczego Randstad we współpracy z Gfk przeprowadzonym między 6 października a 18 listopada br. wzięło udział 1000 pracodawców zatrudniających powyżej 10 osób. Badanie zrealizowano metodą wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo (CATI).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.