- Zakończył się remont ekspresowej trasy S86 na terenie Sosnowca i Katowic - poinformował we wtorek rzecznik katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Marek Prusak. Skutkujące poważnymi utrudnieniami roboty trwały od drugiej połowy września.
Ekspresowa trasa S86 w Sosnowcu i Katowicach, na całym przebiegu co najmniej trzypasowa, to jedna z najbardziej obciążonych dróg w Polsce - codziennie pokonuje ją ponad 110 tys. samochodów. Ograniczenia jej przepustowości, np. na skutek wypadków czy prac drogowych, przekładają się na korki utrudniające przejazd także innymi okolicznym arteriami regionu, w tym autostradą A4 czy Drogową Trasą Średnicową (DW902).
Jak przekazał Marek Prusak, kierowcy mogą już korzystać z obu jezdni drogi S86 w docelowej organizacji ruchu. W poprzednich godzinach wprowadzono odpowiednie oznakowanie na jezdni w kierunku Sosnowca; już wcześniej gotowa była jezdnia w stronę Katowic.
W czasie remontu na trasie zamiast co najmniej trzech pasów ruchu na każdej jezdni wyznaczano po dwa pasy ruchu w każdą stronę na pojedynczej jezdni, podczas gdy na drugiej trwały prace. Na lewych pasach o szerokości 2,75 m (przy prawych o szerokości 3 m) obowiązywał zakaz wyprzedzania przez pojazdy ciężarowe i autobusy. Prędkość ograniczono do 60 km/h, jednak ruch w praktyce zwykle odbywał się znacznie wolniej.
Prace rozpoczynały się od usuwania zużytej nawierzchni jezdni. Tam, gdzie było to zasadne, frezowano również warstwę wiążącą nawierzchni. W to miejsce wbudowywana była nowa mieszanka kruszywa i asfaltu. Wykonawca do prowadzenia robót asfaltowych zabezpieczył dwa zespoły pracowników z kompletem walców i sprzętu pomocniczego.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przypominała, że decydując się na remont tej trasy brano pod uwagę, że ostatnie zabiegi remontowe wykonano tam w latach 2008-2009. Przy tej klasie dróg GDDKiA za standard uznaje wykonanie zabiegów odświeżających po co najmniej 10 latach. Jednym z głównych powodów remontu jest stan właściwości przeciwpoślizgowych obecnej nawierzchni.
Katowicki oddział GDDKiA informował o podpisaniu umów na remonty nawierzchni jezdni dróg ekspresowych S1, S52 i S86 oraz jezdni zbiorczej autostrady A4 na przełomie sierpnia i września. Remonty te objęły nawierzchnię tras o łącznej długości ponad 36 km. Wartość robót objętych zamówieniami to łącznie ok. 75 mln zł.
GDDKiA zaplanowała realizację remontów nawierzchni pierwszej części przetargu (S52 Cieszyn, Międzyświeć - Pogórze, Pogórze - Grodziec) i trzeciej (S86 Sosnowiec - Katowice) do końca stycznia 2023 r. Dla części drugiej (S1 Kamesznica - Laliki oraz jezdnia zbierająco-rozprowadzająca A4 w Katowicach) prace powinny zakończyć się do 28 grudnia 2022 r.
Przetargi sformułowano jednak tak, aby premiować skrócenie okresu realizacji zamówienia (cena wynosiła 60 proc. kryterium oceny ofert; pozostałe 40 proc. dawało skrócenie czasu realizacji).
W przypadku S86 założono bazowo realizację prac w 150 dni. Zwycięska oferta spółki Drogomex z Pruszkowa, która posiada drugą siedzibę w Dąbrowie Górniczej, przy cenie 24,9 mln zł brutto, założyła skrócenie czasu trwania utrudnień o 40 dni.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.