- Przystanek Górnośląskich Kolei Wąskotorowych nosi nazwę Bytom Wąskotorowy i pomimo funkcjonowania w obrębie stacji normalnotorowej Bytom nie był nigdy włączony w numerację peronów, czyli System Informacji Pasażerskiej, na tejże stacji. W związku z tym określenie „peron 5” jest tylko i wyłącznie zwyczajowym - stwierdza Karol Majcherczyk ze Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
Tym niemniej SGKW jako zarządca infrastruktury linii wąskotorowej przy uzgadnianiu projektów przebudowy stacji Bytom zawnioskował do projektanta o ujęcie ich peronu w docelowym Systemie Informacji Pasażerskiej. W piśmie skierowanym 26 lipca 2022 r. przedstawiciele stowarzyszenia napisali: „Prosimy, aby w ramach systemu oznakowania stałego infrastruktury pasażerskiej przewidzianego na stacji Bytom uwzględnić także linię wąskotorową. Przystanek Bytom Wąsk. stanowi w istocie peron 5 bytomskiego dworca. Pociągi wąskotorowe są często skomunikowane z pociągami Kolei Śląskich z Katowic, Lublińca i Gliwic. W związku z tym wspólni pasażerowie oczekują czytelnej informacji o możliwości przesiadki. Wnioskujemy m.in. o: a) Uwzględnienie peronu wąskotorowego jako peronu 5 (lub z innym czytelnym oznaczeniem) w systemie oznakowania stałego infrastruktury pasażerskiej stacji (zgodnie z instrukcją Ipi-2), b) Wskazaniu peronu 5 na tablicach informacyjnych zawierających strzałki kierunkowe, c) W przypadku zastosowania tablic wejście/wyjście – uwzględnienie na nich informacji o peronie wąskotorowym”.
Postępowanie PKP PLK, które niejako „przywłaszczyło” sobie numer piąty dla swojego peronu, nie licząc się z tym, że takie określenie od lat funkcjonuje w lokalnej społeczności, może być więc odebrane jako ignorowanie słabszego partnera, jakim jest tu SGKW.
Jeśli PKP PLK nie zmieni oznaczeniami, patowa sytuacja z dwoma peronami piątymi w Bytomiu może trwać przez ponad rok. Potem jednak spór znajdzie rozwiązanie. Przed przebudową na dworcu w Bytomiu były cztery perony normalnotorowe. Po zakończeniu remontu, czyli na początku 2024 r., pozostaną już tylko trzy - gdyż peron najbliżej dworca został wyburzony i PKP PLK nie przewiduje jego odtworzenia.
Do tego czasu przez stację w Bytomiu przelotowo będą przepuszczane tylko składy z węglem i inne pociągi towarowe. Zastępcza komunikacja autobusowa na linii Katowice – Tarnowskie Góry za pociągi Kolei Śląskich jest przewidziana do końca 2023 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.