Siedem pociągów pasażerskich przestanie kursować od 6 listopada 2022 r. pomiędzy Szczecinem a Gryfinem. To efekt prac remontowych prowadzonych na linii kolejowej nr 273 Wrocław Główny - Szczecin Główny oraz decyzji zarządcy infrastruktury co do tego, które pociągi mają pierwszeństwo przejazdu. Trasa ta intensywnie wykorzystywana jest do przewozu importowanego węgla kamiennego z portów w Szczecinie i Świnoujściu.
PKP Polskie Linie Kolejowe mimo ponawianych próśb odmówiły wprost odpowiedzi na pytanie o to, z czyjej inicjatywy odwołano pociągi osobowe Polregio na tej trasie.
- Zarządca infrastruktury wspólnie z przewoźnikami przygotowuje rozkład jazdy. Optymalnie wykorzystywane są możliwości sieci kolejowej. W wielu miejscach na liniach kolejowych, poza kursowaniem pociągów, realizowane są inwestycje. Zmiany ze względu na zakres inwestycji są z wyprzedzeniem wprowadzane do rozkładu jazdy. Wykorzystanie linii kolejowych ustalane jest przez zarządcę linii i przewoźników, tak aby zapewnić optymalną obsługę podróżnych i przewóz towarów przy konkretnych parametrach sieci. Uwzględniane są różne czynniki, czas przejazdu pociągów, godziny przejazdu, możliwości techniczne, możliwość wprowadzenia komunikacji zastępczej, trasy zmienione zapewniające kursy np. pociągów dalekobieżnych, efektywne wykorzystanie taboru - stwierdził Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Damian Kurpiel, rzecznik prasowy Zachodniopomorskiego Zakładu Polregio w Szczecinie przyznał, że odwołanie pociągów nie nastąpiło z inicjatywy przewoźnika.
- Pociągi zostały odwołane z powodu prac modernizacyjnych prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, które skutkują ograniczoną przepustowością na linii kolejowej. W przypadku pociągów uruchamianych przez Zachodniopomorski Zakład Polregio w Szczecinie, wszystkie inne połączenia w rozkładzie jazdy od 6 listopada będą uruchamiane. Utrudnienia mogą występować w przypadku połączeń transgranicznych, gdzie na wybranych odcinkach uruchamiana jest Zastępcza Komunikacja Autobusowa, spowodowana pracami modernizacyjnymi na terenie Niemiec - dodał Damian Kurpiel.
Linia kolejowa nr 273 w rejonie Szczecina podlega obecnie pracom remontowym. Na odcinku Szczecin Port Centralny SPA - Szczecin Podjuchy - Daleszewo ruch prowadzony jest po jednym torze. Docelowo po zakończeniu remontu, a także po zbudowaniu nowego mostu nad Regalicą, ma być wprowadzony ruch dwutorowy. Mimo zmniejszonej przepustowości, dotąd nie było potrzeby odwoływania pociągów osobowych. Od 6 listopada z rozkładu znikną pociągi odjeżdżające ze stacji Szczecin Główny do Gryfina o godz.: 14.10, 15.22, 17.14 i 17.35 oraz pociągi ze stacji Gryfino do Szczecina o 14.39, 16.26 i 17.50.
W pierwotnym komunikacie opublikowanym przez Polregio napisano: „Informujemy, że od 6 listopada 2022 r. na trasie Szczecin Główny – Gryfino – Szczecin Główny w związku ze zwiększeniem przewozów towarowych z towarami zabezpieczającymi bezpieczeństwo energetyczne kraju do/z portu w Szczecinie zostaną odwołane pociągi”. W ślad za tym część mediów poinformowała, że przyczyną odwołania pociągów do i z Gryfina była konieczność przepuszczenia składów z węglem. Takie informacje podały m.in. Kurier Kolejowy czy Gazeta Pomorska. Kilka dni później Polregio zmieniło treść komunikatu, a konkretnie powód odwołania pociągów. Już nie ma w nim mowy o bezpieczeństwie energetycznym, lecz o pracach modernizacyjnych prowadzonych przez PKP PLK.
Faktem jest, że porty w Szczecinie i w Świnoujściu notują w tym roku wzmożone przeładunki węgla. Od stycznia do września 2022 r. przeładowano dwa razy więcej węgla, niż w całym 2021 r., kiedy to przeładowano ponad 815 tys. t. Węgiel w głąb kraju kierowany jest koleją. Jedną z głównych tras przewozu jest Magistrala Nadodrzańska, czyli linia nr 273.
Dla podróżnych pocieszające może być zapewnienie Polregio, że na razie nie są planowane odwoływania pociągów pasażerskich pomiędzy Szczecinem a stacją Świnoujście Port.
- Nie przewidujemy odwoływania pociągów pasażerskich. Rozkład jazdy konstruowany jest w taki sposób, aby zmiany były jak najmniej uciążliwie dla pasażerów, jednak zdarzają się przesunięcia kilkunastominutowe związane z prowadzonymi pracami torowymi - aktualnie zaawansowane prace prowadzone są m.in. między Stargardem a Choszcznem i Krzyżem, między Szczecinem Głównym a Szczecinem Portem Centralnym oraz na odcinkach Szczecin - Goleniów i Szczecin - Gryfino. Wszystkie te odcinki charakteryzują się dużą liczbą kursujących pociągów, co przy mocno ograniczonej przepustowości wymusza przesunięcia pociągów, aby mogły kursować zgodnie z założonym rozkładem - odpowiada Damian Kurpiel z Polregio.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.