Jedyną linią kolejową w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym, na której można spotkać pociągi prowadzone przez lokomotywy parowe, jest trasa Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie. Obok pociągów spalinowych, od niedawna kursują tamtędy składy ciągnięte przez parowóz Ryś.
Nie każdy z pasażerów korzystających z tych pociągów ma jednak świadomość tego, że przewozy są deficytowe i odbywać się mogą właściwie głównie dzięki wsparciu finansowemu ze strony gmin. Wpływ na to ma nie tylko wysoka cena węgla potrzebnego do napędu parowozu, lecz także inne składniki kosztowe.
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, będące organizatorem przewozów na trasie Bytom - Miasteczko Śląskie, w dużej mierze korzysta z pomocy zewnętrznej. Prace remontowe i utrzymaniowe na szlaku prowadzone są przez członków stowarzyszenia i pasjonatów kolei. Węgiel do parowozu dwukrotnie już był przekazywany w darowiźnie przez bytomską kopalnię Eko-Plus. Spore wsparcie finansowe zapewnił też Bytom.
Gmina Bytom w charakterze członka wspierającego Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, przekazała w 2022 roku składkę członkowską przeznaczoną na cele statutowe w kwocie 250 000 zł. Oprócz tego dwukrotnie miasto przekazywało w tym roku dotacje na akcję Wiosna z GKW w kwocie 20 000 zł oraz przy okazji Industriady 2022 – Święta Szlaku Zabytków Techniki w Bytomiu – w wysokości 18 000 zł;
Oprócz tego 10 000 zł środków finansowych w ramach GZM miasto Bytom przekazało przewoźnikowi kolei wąskotorowej na działanie zatytułowane "Wsparcie w dostępie do usług publicznych w tym turystyczno – krajoznawczych: współpracę w zakresie przygotowania i realizacji przedsięwzięć budujących wzajemne porozumienie, wzmocnienie relacji i akceptacji pomiędzy obywatelami Ukrainy i Polski".
Największa kwot z bytomskiego budżetu w 2022 r. przeznaczona została w ramach budżetu obywatelskiego. Od 16 października realizowana jest inwestycja „Kolej Nieco Większych Prędkości vol. 2”. W jej ramach przejdzie modernizację ponad 550-metrowy odcinek kolei wąskotorowej w Bytomiu - Suchej Górze. Rozpoczął się tam remont toru między granicą miasta przy ulicy Lazarówka a ulicą Polną. Całkowity koszt inwestycji finansowanej z bytomskiego budżetu to 499 000 zł. Z powodu remontu nie będą już prawdopodobnie w tym roku kursować pociągi wąskotorowe do Tarnowskich Gór.
Łącznie więc Bytom w 2022 r. wsparł Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych kwotą 797 tys. zł. Bytom rzecz jasna nie jest jedynym dobrodziejem GKW, przykładowo Miasteczko Śląskie w budżecie na 2022 r. zapisało 15 000 zł jako dotację celową na rewitalizację Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.