Najwyższą ocenę spośród wszystkich projektów inwestycyjnych zgłoszonych do programu Kolej Plus i zakwalifikowanych do realizacji otrzymał ten dotyczący odbudowy linii kolejowej Bytom - Szombierki - Ruda Śląska Chebzie. Mimo tego jak dotąd wciąż nie podpisano umowy, umożliwiającej rozpoczęcie prac.
Projekt umowy z PKP PLK jest na etapie procedury uzgodnień pomiędzy Bytomiem, Rudą Śląską, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią a PKP PLK. Termin podpisania umowy nie jest jeszcze ustalony.
Wiadomo natomiast, że wkład własny miast do realizacji zadania „Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowej łącznicy Kuźnica – Bytom Bobrek Wschód w celu stworzenia nowego połączenia kolejowego Ruda Śląska Chebzie – Bytom, w tym budowa nowych przystanków osobowych Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska” będzie pokryty z budżetu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - informuje Tomasz Sanecki, zastępca naczelnika w Wydziale Komunikacji Medialnej i Promocji Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Z analizy map wynika, że odbudowywana linia będzie przebiegać de facto przez teren Kopalni Węgla Kamiennego Bobrek w Bytomiu. Z jednej strony planowanego toru znajdują się zabudowania kopalniane, a z drugiej zwały węgla. Jeśli jednak zajdzie konieczność wykupu gruntów, powinny się na to znaleźć środki. Wykonawca dokumentacji, czyli Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego założył niezbędne koszty do pozyskania działek nie będących w zarządzaniu PKP PLK na okoliczności budowy łącznicy, w tym również z terenami kopalni.
- Planowana linia kolejowa będzie przebiegała na południowy wschód od szybów głównych KWK Bobrek-Piekary Ruch Bobrek, przez czynny Obszar Górniczy Bytom III – Zakład Górniczy, w obrysie filara ochronnego dla szybów głównych i zakładu górniczego. Na podstawie posiadanych danych na trasę przebiegu linii kolejowej nie będzie wpływała aktualna i planowana eksploatacja górnicza, aż do wygaśnięcia bieżącej koncesji - dodaje Tomasz Sanecki.
W XX w., gdy omawiana linia kolejowa istniała, na terenie ówczesnej stacji Bytom Bobrek krzyżowała się dwupoziomowo z linią kolejową Bytom - Wrocław. Stacja Bytom Bobrek miała perony górne i perony dolne - przy tych ostatnich zatrzymywały się pociągi do i z Rudy Śląskiej. Takie rozwiązanie było funkcjonalne, gdyż umożliwiło łatwą przesiadkę pasażerom. Czy można się spodziewać powrotu do tego rozwiązania, czyli do utworzenia dwupoziomowego przystanku kolejowego koło kopalni Bobrek na przecięciu się dwu tras kolejowych? Bytomski magistrat uważa je za celowe.
- Obecnie nie jest planowana budowa takiego przystanku w ramach projektu pn. „Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowej łącznicy Kuźnica – Bytom Bobrek Wschód w celu stworzenia nowego połączenia kolejowego Ruda Śląska Chebzie – Bytom, w tym budowa nowych przystanków osobowych Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska”. Uważamy jednak, że należy dążyć do zastosowania takiego rozwiązania w przyszłości w ramach dalszego rozwoju kolei metropolitalnej - stwierdza Tomasz Sanecki.
Jednotorowa niezelektryfikowana linia kolejowa łącząca niegdyś stacje Bytom Bobrek i Ruda Chebzie wykorzystywana była w przeszłości m.in. w ruchu pociągów korytarzowych, kursujących po pierwszej wojnie światowej z Tarnowskich Gór przez niemiecki Bobrek do polskiego Chebzia. Jeździły nią także pociągi międzynarodowe z niemieckiego Bytomia do Chebzia.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.