Najwyższą ocenę spośród wszystkich projektów inwestycyjnych zgłoszonych do programu Kolej Plus i zakwalifikowanych do realizacji otrzymał ten dotyczący odbudowy linii kolejowej Bytom - Szombierki - Ruda Śląska Chebzie. Mimo tego jak dotąd wciąż nie podpisano umowy, umożliwiającej rozpoczęcie prac.
Projekt umowy z PKP PLK jest na etapie procedury uzgodnień pomiędzy Bytomiem, Rudą Śląską, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią a PKP PLK. Termin podpisania umowy nie jest jeszcze ustalony.
Wiadomo natomiast, że wkład własny miast do realizacji zadania „Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowej łącznicy Kuźnica – Bytom Bobrek Wschód w celu stworzenia nowego połączenia kolejowego Ruda Śląska Chebzie – Bytom, w tym budowa nowych przystanków osobowych Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska” będzie pokryty z budżetu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - informuje Tomasz Sanecki, zastępca naczelnika w Wydziale Komunikacji Medialnej i Promocji Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Z analizy map wynika, że odbudowywana linia będzie przebiegać de facto przez teren Kopalni Węgla Kamiennego Bobrek w Bytomiu. Z jednej strony planowanego toru znajdują się zabudowania kopalniane, a z drugiej zwały węgla. Jeśli jednak zajdzie konieczność wykupu gruntów, powinny się na to znaleźć środki. Wykonawca dokumentacji, czyli Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego założył niezbędne koszty do pozyskania działek nie będących w zarządzaniu PKP PLK na okoliczności budowy łącznicy, w tym również z terenami kopalni.
- Planowana linia kolejowa będzie przebiegała na południowy wschód od szybów głównych KWK Bobrek-Piekary Ruch Bobrek, przez czynny Obszar Górniczy Bytom III – Zakład Górniczy, w obrysie filara ochronnego dla szybów głównych i zakładu górniczego. Na podstawie posiadanych danych na trasę przebiegu linii kolejowej nie będzie wpływała aktualna i planowana eksploatacja górnicza, aż do wygaśnięcia bieżącej koncesji - dodaje Tomasz Sanecki.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.