REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
11 października 2022 12:38 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz 1.3 tys. odsłon

Most zwodzony nad Regalicą ma funkcjonować do stycznia

Most nad Regalicą, widok od strony stacji Szczecin Podjuchy
fot: Tomasz Rzeczycki

Newralgicznym punktem na szlaku transportu węgla i innych towarów z portu w Szczecinie na południe Polski jest kolejowy most zwodzony nad Regalicą oraz nad ul. Szklaną koło stacji Szczecin Podjuchy. Jeszcze przed wybuchem wojny Rosji z Ukrainą zapadła decyzja o likwidacji mostu i zastąpienia go nowym, wyżej usytuowanym, o większej przepustowości. Według obecnych planów, stary most będzie służyć jeszcze około trzech miesięcy. Oznacza to przesunięcie czasowe, bo poprzednio zakładano, iż stanie się to na początku września 2022 r.

- Zamknięcie mostu nad Regalicą planowane jest na przełomie bieżącego roku. Zmiana spowodowana jest koniecznością uwzględnienia realizacji przez PKP PLK innych inwestycji wykonywanych w rejonie węzła Szczecin Podjuchy. Zamknięcie mostu na Regalcy musi być z nimi skorelowane. Ponadto terminy poszczególnych działań w ramach realizowanej inwestycji muszą być dostosowane do ilości zamknięć torowych udzielanych Wykonawcy robót przez PKP PLK S.A. Konstrukcja mostu jest w trakcie realizacji przez Mostostal Kraków S.A. Dostawy pierwszych sekcji planowane są w pierwszym kwartale przyszłego roku. Do tej pory do PGW Wody Polskie nie wpłynęły żadne zastrzeżenia, uwagi, wnioski ani protesty w sprawie realizacji zadania - informuje Natalia Chodań, specjalista w Zespole Komunikacji Społecznej i Edukacji Wodnej w Państwowym Gospodarstwie Wodnym Wody Polskie - Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

Przez most nad Regalicą i nad ul. Szklaną prowadzi linia kolejowa nr 273 Szczecin - Wrocław. To jeden z dwóch podstawowych korytarzy komunikacyjnych umożliwiających przewóz węgla pomiędzy południową Polską i portami w Szczecinie i Świnoujściu. Szczeciński most jest ostatnim w kraju kolejowym mostem zwodzonym. To jednotorowa przeprawa, po której pozostanie tylko przęsło zwodzone, wpisane do rejestru zabytków. Pozostałe przęsła mają zostać zdemontowane. Obok przystąpiono już do budowy nowego mostu. Powstają przyczółki oraz fundamenty filarów w korycie Regalicy.

Inwestycja związana z mostem kolejowym na Regalicy na szlaku Szczecin Port Centralny SPA – Szczecin Podjuchy jest realizowana przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jako zarządca infrastruktury kolejowej, partycypują w kosztach inwestycji kwotą około 140 mln zł, przeznaczoną m.in. na powstanie drugiego toru na nowym moście oraz budowę nowej infrastruktury, w tym przebudowę stacji Szczecin Podjuchy.

- Zakres prac na stacji Szczecin Podjuchy obejmuje m.in. przebudowę układu torowego stacji, w tym modernizację trzech torów szlakowych, budowę trzech torów głównych dodatkowych oraz budowę dwóch torów stacyjnych. W ramach inwestycji przebudowany zostanie jednokrawędziowy peron nr 2 na dwukrawędziowy oraz powstanie nowe przejście podziemne z windami. Jednokrawędziowy perony nr 1 zostanie wykonany w ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej - informuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Po zamknięciu mostu nad Regalicą, pociągi towarowe i pasażerskie zostaną skierowane na objazd jednotorową linią nr 428 Szczecin Podjuchy - Szczecin Zdroje - Szczecin Dąbie. Niestety, na razie jest ona nieprzejezdna z powodu remontu.

- Zakończenie remontu linii kolejowej nr 428 planowane jest w styczniu 2023 roku. Zakres prac obejmuje wymianę torów, wymianę sieci trakcyjnej, przebudowę przejazdów kolejowych oraz modernizację obiektów inżynieryjnych. Wstrzymanie ruchu pociągów przez most nad Regalicą w Szczecinie Podjuchach nastąpi po zakończeniu prac na linii kolejowej nr 428. Obecnie trwają prace nad rozkładem jazdy oraz uzgodnienia z przewoźnikami w ramach pierwszego cyklu na okres od 11 grudnia 2022 r. do 11 marca 2023 r. - dodaje Bartosz Pietrzykowski z PKP PLK.

W wyniku inwestycji zmieni się także nieco trasa dojazdu do składu węgla, znajdującego się koło mostu. Ulica Szklana nie będzie już prowadzić pod mostem, lecz pod wiaduktem w ciągu nasypu kolejowego.

Linia kolejowa nr 273, znana też pod potocznymi nazwami Magistrala Nadodrzańska lub Nadodrzanka, ma duże znaczenie w ruchu towarowym. Przewożony jest nią węgiel, m. in. do położonej tuż przy tej linii elektrowni Dolna Odra, a także rudy miedzi z zagłębia lubińskiego. Ponadto transportowana jest tą trasą ropa naftowa i siarka. W ruchu pasażerskim kursują tą trasą zarówno pociągi osobowe jak i pośpieszne, m. in. ze Świnoujścia do Warszawy, czy ze Szczecina do Przemyśla.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • DKJXC
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Coraz bliżej budowy nowej kopalni
14 stycznia 2025
19.8 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]