Postępują prace na linii kolejowej nr 430 Kostrzyn - Barnówko. Trasa ta jest wykorzystywana wyłącznie do przewozu ropy naftowej i siarki z Ekspedytu Barnówko w województwie zachodniopomorskim. Od 5 września br. w związku z rozpoczętą wymianą nawierzchni ekspedyt ma przymusową przerwę w funkcjonowaniu.
Wykonawcą prac jest Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu Sp. z o. o. Obecnie prace realizowane są m. in. na terenie miasta Kostrzyn nad Odrą. Choć z konieczności z użytkowania wyłączona jest cała linia, inwestor PKP Polskie Linie Kolejowe zadecydował, że wymiana będzie prowadzona tylko odcinkowo. W tym roku dotyczy to wymiany szyn i podkładów w kilometrach 218, 224-225, 228-233, 236-237.
Skąd tak duży kilometraż, skoro jednotorowa linia nr 430 liczy sobie tylko 22 kilometry? Otóż numeracja nadana została w czasie, gdy linia ta czynna była na całym odcinku Kostrzyn - Barnówko - Myślibórz - Kalisz Pomorski - Grzmiąca. Obecnie z Kostrzyna da się dojechać tylko do Barnówka. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA dzierżawi tam od PKP PLK odcinek linii, gdzie ponad dwadzieścia lat temu zbudowany został Ekspedyt Barnówko.
W ekspedycie następuje napełnianie cystern kolejowych ropą naftową i siarką, pozyskiwaną ze złoża Barnówko-Mostno-Buszewo. Złoże to eksploatowane jest przez Kopalnię Dębno. Jak dotąd sczerpano ze złoża około 1/4 zasobów geologicznych gazu ziemnego i około 1/7 zasobów ropy naftowej.
Wymiana nawierzchni na linii nr 430 ma skrócić czas przejazdu pociągów z ropą i siarką. Dotąd pokonywały one odcinek pomiędzy ekspedytem a stacją Kostrzyn w 75 minut. Po zakończeniu prac ma się to skrócić do około 40 minut.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.