Zapewnienie kierowcom odpoczynku tygodniowego i dobowego, rozliczanie pracy według stawek poszczególnych krajów czy rozliczanie przewozu w załodze to częste dylematy osób mających firmę transportową. W dodatku za naruszenie przepisów są poważne kary finansowe. Poniżej znajdziesz praktyczną dawkę wiedzy w pigułce – sprawdź, co warto wiedzieć na temat czasu pracy kierowcy, by być na bieżąco.
Praca kierowcy podlega częstym i dokładnym kontrolom. Przedsiębiorcom trudno być na bieżąco z powodu liczby i skomplikowania zmian, które miały miejsce w ostatnim czasie. Mimo znajomości wielu regulacji związanych m.in. z rozliczaniem czy planowaniem czasu pracy, nie jest łatwo się w tym wszystkim odnaleźć. Jeśli jesteś przedsiębiorcą mającym pojazdy wyposażone w tachografy, musisz pamiętać o wielu kwestiach – poniżej omawiamy najważniejsze z nich.
Przerwy w pracy kierowcy
Zgodnie z art. 7 Rozporządzenia WE 561/2006, kierowcy, po 4,5 h prowadzenia pojazdu przysługuje przerwa trwająca minimum 45 minut, chyba że zaczyna się u niego tzw. okres dziennego lub tygodniowego odpoczynku. Może też być to przerwa co najmniej 15-minutowa, po niej minimum 30-minutowa, czyli można ten odpoczynek rozłożyć w czasie.
Przerwa śniadaniowa a czas pracy
Do czasu pracy kierowcy wlicza się przerwę trwającą 15 minut, którą należy wprowadzić, jeśli dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin (sprawdź: art. 6 ust. 3 ustawy o czasie pracy kierowców). Oznacza to, że część przerwy 30- lub 45-minutowej jest przerwą śniadaniową, zaliczaną do czasu pracy. Kierowca może ją wykorzystać po 4,5 godzinach jazdy lub do 6 godzin pracy.
Przewóz w załodze
Z przewozem w załodze mamy do czynienia, jeśli w trakcie każdego okresu prowadzenia pojazdu, między kolejnymi odpoczynkami dziennymi lub odpoczynkiem dziennym a tygodniowym, przebywa w pojeździe co najmniej dwóch kierowców. To warunek, by przewóz był nazwany przewozem wykonywanym w zespole.
Zgubienie karty kierowcy – co zrobić?
Jeśli karta kierowcy została uszkodzona, zagubiona lub skradziona albo nie działa, kierowca powinien to zgłosić i wystąpić w terminie 7 dni kalendarzowych o zastępczą kartę do właściwych organów – zgodnie z art. 29 Rozporządzenia nr 165/2014.
Podczas jazdy bez możliwości użycia karty należy wydrukować dane pojazdu i wpisać tam dane kierowcy (imię i nazwisko, numer karty kierowcy lub prawa jazdy), podpis, okresy aktywności.
Wysokość kar nakładanych na przedsiębiorcę
W trakcie kontroli drogowej:
Szczegółowe informacje są dostępne w art. 92a ust. ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tj. DzU. 2001 Nr 125 poz. 1371 ze zm.).
W trakcie kontroli w firmie kary mogą wynieść:
Po więcej informacji zapraszamy tutaj: https://www.ocrk.pl/czas-pracy-kierowcy-w-pytaniach-i-odpowiedziach/.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.