Co najmniej dwa wiekowe tunele kolejowe mogą zostać wyremontowane w najbliższych latach. Kilka kolejnych dopomina się o remont, lecz brak jest na to środków. Plany zakładają także powstanie kilkunastu nowych tuneli kolejowych w Beskidzie Wyspowym. Te ostatnie będą musiały być wykonywane pod nadzorem górniczym.
Najwięcej tuneli kolejowych wykonanych techniką górniczą znajduje się w Sudetach. Kilka z nich wyłączonych jest z eksploatacji, jak np. tunel pod Przełęczą Kowarską, czy tunele pomiędzy Jelenią Górą a Wleniem na Pogórzu Kaczawskim. Te ostatnie znajdują się w ciągu linii kolejowej nr 283, którą zamierza od kolei przejąć samorząd województwa dolnośląskiego. Przy czym tamtejsze tunele wymagają remontu, który nie jest obecnie przewidziany.
- Ostatnia kontrola okresowa tuneli kolejowych na linii nr 283 Jelenia Góra – Żagań miała miejsce w IV kwartale 2021 r. Obiekty są w niedostatecznym stanie technicznym. Linia nie jest wykorzystywana w ruchu kolejowym - informuje Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Prace remontowe są natomiast przewidziane w innym tunelu, znajdującym się w ciągu linii kolejowej Wrocław - Jelenia Góra - Zgorzelec we wsi Bobrów. Już raz PKP PLK przymierzała się do remontu tego obiektu, ale nie doszedł on do skutku po tym, jak oferta potencjalnego wykonawcy przewyższyła maksymalną kwotę przeznaczoną na ten cel.
- PKP Polskie Linie Kolejowe SA planują modernizację tunelu we wsi Bobrów w gminie Mysłakowice na linii kolejowej nr 274. Obecnie trwa procedura przetargowa mająca na celu wyłonienie wykonawcy zadania - potwierdza Karol Jakubowski z PKP PLK.
Ale to nie wszystko. W przypadku przyznania środków finansowych na lata 2023/2024 planowany jest remont tunelu na linii kolejowej nr 291 Boguszów Gorce Wschód – Mieroszów (granica państwa). Tamtejszy tunel znajduje się pod niepozornym wzgórzem niedaleko wsi Unisław Śląski.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, za kilka lat znacząco powiększy się liczba tuneli będących w zarządzie PKP PLK. W ramach realizacji przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc –Tymbark oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz” planowana jest budowa 13 tuneli kolejowych.
- Budowa wszystkich tuneli planowana jest metodami drążeniowymi oraz metodą klasyczną, górniczą. W przyszłych lokalizacjach tuneli kolejowych zostały wykonane szczegółowe badania geologiczne, niezbędne do sporządzenia projektów budowlanych i wykonawczych. Rozpoczęcie inwestycji w terenie – w miejscach realizacji tuneli kolejowych, zakładane jest od 2024 r. - precyzuje Karol Jakubowski.
Większość położonych w Polsce tuneli kolejowych powstała przed drugą wojną światową, a nawet w XIX w. Najdłuższy jest dwukomorowy tunel pod górą Mały Wołowiec w Górach Wałbrzyskich. Liczy on około 1,6 km.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.