Każdy inżynier, każdy mechanik ciężkiego sprzętu przemysłowego wie, że przyzwoite motoreduktory to podstawa funkcjonowania niejednej maszyny. Musi cię ten temat interesować, skoro jesteś teraz tutaj i czytasz ten artykuł. Przeczytaj go więc do końca i zdobądź trochę wiedzy o nowoczesnych motoreduktorach.
Żeby kontrolować prędkość obrotową...
Ogólnie rzecz biorąc, motoreduktor to niesłychanie ważny składnik napędu elektrycznego, którego głównym zadaniem jest to, aby przekładnia oraz urządzenia dodatkowe odpowiedzialne za przenoszenie energii i ruchu (sprzęgło, hamulce itp.) mogły zostać ze sobą połączone w zgrabną i funkcjonalną całość. Zadaniem motoreduktora polega również na zmniejszeniu obrotu podawanego ze źródła, czyli silnika samochodowego, na przykład.
Jeśli chodzi o specyfikę konstrukcji motoreduktorów, są one bardzo uniwersalne. Wystarczy praktycznie dowolna maszyna, która składa z się z napędu elektrycznego oraz przekładni mechanicznej. Trzeba tylko dobrać odpowiedni model motoreduktora do konkretnej firmy, zwracając przy tym uwagę na parametry momentu i prędkości obrotowej, a także pozycję pracy. To oszczędza czas, koszty i wysiłek niezbędny do samodzielnej konstrukcji komponentów, które mają współgrać z silnikiem maszyny. Dlatego większość inżynierów i doświadczonych mechaników decyduje się kupić gotowe motoreduktory i mieć sprawę z głowy bez generowania dodatkowych komplikacji. Zainteresowane osoby powinny więc odwiedzić stronę technical.pl , gdzie znajduje się cały wachlarz dostępnych motoreduktorów.
Motoreduktory i ich pozytywne właściwości
Bez wątpienia wielkim plusem modulatorów jest to, że mają niewielkie rozmiary. W związku z tym cały napęd można bez przeszkód umieścić w jednej obudowie, którą z kolei da się zgrabnie zamontować w jednym miejscu bez konieczności rozdrabniania układu, w czym dodatkowo pomaga fakt, że nowoczesny motoreduktor jest samodzielnym, w pełni wystarczającym rozwiązaniem mechanicznym.
Reduktory pneumatyczne zaś cechują się wydajną pracą w towarzystwie agresywnych chemikaliów i bardzo, ale to bardzo wysokich temperatur. To również zgrabne urządzenie o niewielkich rozmiarach, choć charakteryzuje się wysoką odpornością na przeciążenia, gwarantując przy tym przyzwoity stosunek masy do mocy i momentu obrotowego.
Zakres użyteczności motoreduktora
Jak już wspomnieliśmy, motoreduktory to bardzo uniwersalne mechanizmy. Przydają się w przemyśle każdego rodzaju, a także w wielu sytuacjach, z którymi musi zmierzyć się właściciel gospodarstwa domowego. Wszędzie, gdzie istnieje potrzeba jakiegoś przenośnika, wirników, mieszadeł czy podajników drewna opałowego z silnikami... wszędzie tam motoreduktor znajdzie swoje zastosowanie.
Natomiast w przypadku motoreduktorów pneumatycznych, spectrum zastosowania jest poszerzone o lokalizacje z wysokim zapyleniem oraz wilgotnością. Wielkie zakłady przetwórstwa rolniczego, na przykład, mogą bardziej skorzystać na układach pneumatycznych, niż by to miało miejsce w przypadku zwykłych reduktorów. Na tym jednak podział tych urządzeń się nie kończy.
Rodzaje motoreduktorów
W zależności od szczegółów zapotrzebowania różne sektory gospodarki i użytkownicy prywatni mogą dosłownie przebierać w rodzajach, jakie opracowali konstruktorzy motoreduktorów. Poniżej znajduje się lista najbardziej popularnych rozwiązań.
Motoreduktor planetarny
To urządzenie, z którym powinny funkcjonować tzw. przekładnie planetarne. Odznaczają się one przede wszystkim kompaktowymi rozmiarami, zaś cechą, która łączy wszystkie elementy, jest możliwość zainstalowania ich w różnych pozycjach montażowych.
Motoreduktor stożkowy
Mają podobne właściwości, co urządzenia planetarne, z tym że przeznaczono je do współpracy z przekładnią stożkową.
Motoreduktory ślimakowe
Analogicznie do powyższego. Przekładnia ślimakowata stosowana jest w celu uzyskania dużego przełożenia. Może mieć małe rozmiary, ale na potrzeby przemysłu występują też rozwiązania o znacznie bardziej imponujących gabarytach.
Motoreduktory walcowe
Wyposażone są w przekładnię walcową, która składa się z zębatych kół walcowych o równoległych osiach, umieszczonych na tej samej płaszczyźnie. To najbardziej rozpowszechniony typ przekładni. Jej elementy mogą być zazębione zewnętrznie lub wewnętrznie, w zależności od potrzeb.
Motoreduktory walcowo-stożkowe
To urządzenia z rodzaju przekładni zębatych. Składają się z co najmniej dwóch stopni redukcji. Jednym z nich są koła stożkowe, a drugie należą do stopni walcowych. Taki reduktor charakteryzuje się dużą sprawnością (nawet 97%) oraz sporą wytrzymałością zębów na zginanie. Poza tym pracują one bardzo cicho, co w wielu przypadkach samo w sobie jest istotnym walorem.
Tak, to prawda: jeden motoreduktor drugiemu nierówny. Trzeba się znać na mechanice, żeby kupić najbardziej odpowiedni reduktor i korzystać z niego latami. Jednak bez względu na to, jaką branżę się reprezentuje, warto odwiedzić stronę technical.pl . Tam każdy zainteresowany znajdzie coś w sam raz dla siebie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.