Na części linii kolejowej Kostrzyn - Barnówko trwa wymiana szyn i podkładów. Trasę tą od lat wykorzystuje się wyłącznie do obsługi ekspedytu Barnówko, którego właścicielem jest Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Prace przebiegają na terenie województwa zachodniopomorskiego.
- Obecnie w obrębie stacji Dębno Lubuskie prowadzona jest wymiana nawierzchni kolejowej na torach bocznych. Od września do października br. roboty realizowane będą na torze głównym. Łącznie prace obejmą odcinek około 1 km i umożliwią zwiększenie prędkości pociągów z 20 km/h do 40 km/h. Zakres realizowanych robót na stacji Dębno Lubuskie nie obejmuje peronów - informuje Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Linia kolejowa nosząca obecnie nr 430 to pozostałość dawnej trasy łączącej Kostrzyn nad Odrą poprzez Barnówko, i Myślibórz i Pyrzyce ze Stargardem. Środkowy odcinek trasy został rozebrany. Południowy fragment ocalał dzięki odkryciu pod koniec XX wieku sporego złoża ropy naftowej w rejonie Dębna. W rejonie nieczynnego przystanku pasażerskiego Barnówko zbudowano ekspedyt, gdzie następuje załadunek do cystern kolejowych ropy naftowej i gazu. Są one tam dostarczane rurociągami a także przywożone transportem drogowym, nawet z sąsiedniego województwa.
W ramach rządowego programu Kolej Plus województwo zachodniopomorskie zamierzało odtworzyć całą trasę Stargard - Kostrzyn, jednak wniosek został potem wycofany. Tak więc póki co zachowany fragment trasy funkcjonuje tylko dzięki przewozom na rzecz PGNiG.
- Linia wykorzystywana jest do przewozu ładunków do ekspedytu ropy i siarki w Barnówku. Obecnie pociągi korzystają z niej co 2-3 dni. Realizowane prace utrzymaniowe na trasie prowadzone są w uzgodnieniu z PGNiG - potwierdza Radosław Śledziński.
Ostatni okazjonalny pociąg pasażerski, organizowany przez Stowarzyszenie Miłośników Kolei z Jaworzyny Śląskiej, przejechał odcinkiem Kostrzyn – Dębno 1 czerwca 2013 r. Dotychczas do PKP PLK nie wpłynął wniosek od jakiegokolwiek podmiotu w sprawie organizacji przejazdu pasażerskiego linią nr 430.
Poprzednio na linii nr 430 prowadzono prace w 2020 r. Przebudowano wiadukty kolejowe w okolicy wsi Dąbroszyn i Cychry. Zmodernizowany został przepust w okolicy Barnówka. Na wybranych odcinkach (m.in. Krześnica – Kostrzyn) wymieniono nawierzchnię.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.