REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
28 kwietnia 2022 17:49 Portal gospodarka i ludzie autor: KAJ 1,980 odsłon

Boimy się rozmawiać z osobami, których dotknęła śmierć bliskich, nie jesteśmy pewni ich reakcji

Powinniśmy pytać ludzi w żałobie, czego potrzebują od nas i słuchać co mają nam do powiedzenia - wskazała Anna Kubicka
fot: Maciej Dorosiński

- Na przestrzeni lat górnictwo wyciągnęło wnioski i górnictwo się uczy, w jaki sposób regaować na sytuację kryzysową związaną z wypadkami i w jaki sposób zarządzać informacją – powiedziała w trakcie debaty w ramach IV edycji Akademii Bezpieczeństwa Wydawnictwa Gospodarczego Anna Kubicka z Zespołu Psychologów Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.

 - Potrzeba w branży górniczej psychologów wyspecjalizowanych w interwencji kryzysowej, psychotraumatologii. To jest bardzo istotne w działalności tak dużych zakładów jakimi są kopalnie – dodała Anna Kubicka.

 Boimy się rozmawiać z osobami, których dotknęła śmierć bliskich. Nie jesteśmy pewni ich reakcji. Tymczasem powinniśmy z nimi rozmawiać.

- Powinniśmy tych ludzi pytać, czego potrzebują od nas i słuchać co mają nam do powiedzenia. Nie zniechęcać się tym, że oni powiedzą, niczego nie oczekujemy. Trzeba wrócić do tych pytań, za trzy dni, za tydzień, za miesiąc. Żałoba trwa przez pewien czas. Każdy inaczej ją przeżywa. Nie musi wcale przeboiegac zgodnie z fazami, które określili naukowcy. Może być inna, indywidualna. Człowiek przechodząc przez kolejne etapy żałoby zmienia się. Może mieć chwile słabsze. Święta, pierwsze wakacje spędzone bez zmarłego bliskiego, pierwsze urodziny bez niego przy stole. To będą kryzysowe momenty. Wtedy możemy być potrzebni – dodała Anna Kubicka.

Zwykle w trudnych chwilach chcemy mieć wsparcie bliskich. Trzeba dać sygnał, że ta pomoc jest na wyciągnięcie ręki, że ktoś jest gotów pomóc.

- Bardzo pomocne są różnego typu organizacje zrzeszające ludzi, którzy znajdują się w podobnej sytuacji życiowej. Ludzie mogą wówczas wymieniać swoje spostrzeżenia między sobą, wzajemnie sobie pomagać. Doskonale się rozumieją. Dobra strona tragedii to taka, że chcemy sobie pomagać w trudnych sytuacjach – wyjaśniała.

Prawdziwego przyjaciela poznaje się w biedzie, to stara prawda. Nie brakuje jednak takich, którzy chcieliby się ogrzać w świetle tragedii i o tym również nie należy zapominać.

Fala heroizmu, miodowego miesiąca, faza rozczarowania i uzyskiwania równowagi – to cztery okresy charakterystyczne modelu biopsychologicznego. Najpierw wszyscy rzucają się na ratunek, następnie otaczają opieką, aby wszystko to kończy się nierzadko rozczarowaniem.

- Uświadamiamy sobie często, że tylko dzięki sobie samemu jesteśmy w stanie wrócić do równowagi sprzed tragedii. Często spotykamy się w życiu właśnie z takim scenariuszem – mówiła Anna Kubicka.

 IV Akademia Bezpieczeństwa Wydawnictwa Gospodarczego odbywa się 28 i 29 kwietnia w Zawierciu. Temat konferencji to „Górnictwo wobec zagrożeń zewnętrznych. Doświadczenia i wnioski”. Patronaty honorowe nad imprezą objęli: Jacek Sasin – wicepremier, minister aktywów państwowych, Adam Mirek – prezes Wyższego Urzędu Górniczego, Piotr Buchwald – prezes Centralnej Stacji Ratownictwa Górniczego oraz Jarosław Grzesik – przewodniczący Krajowego Sekretariatu Górnictwa i Energetyki NSZZ Solidarność.

Partnerami IV Akademii Bezpieczeństwa Wydawnictwa Gospodarczego są: LW Bogdanka, Jastrzębska Spółka Węglowa, Cen-Rat, Główny Instytut Górnictwa, Holding KW, GSU, Nadwiślańska Agencja Turystyczna oraz Famur.

Debata podczas konferencji toczyć się będzie w kilku blokach: Fakty i mity, Finanse, Prawo i bezpieczeństwo. Relację z konferencji można znaleźć na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie oraz w kolejnym wydaniu „Górniczej”.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • KLOPR
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Związkowcy obawiają się o kopalnię i miejsca pracy, chcą rozmów
20 maja 2024
19,695 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]