Linia wąskotorowa łącząca Miasteczko Śląskie, Tarnowskie Góry i Bytom już dawno przestała być rentowna. Trasa ta funkcjonuje wyłącznie dzięki dotacjom samorządów, wysiłkowi wolontariuszy ze Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorwych a także darowiznom ze strony osób życzliwie nastawionych do kolei. W kwietniu do grona dobroczyńców dołączyła bytomska kopalnia węgla kamiennego Eko-Plus.
- Zarząd firmy postanowił przekazać partię węgla dla naszego parowozu! Biorąc pod uwagę obecne ceny tego surowca oraz problemy z jego dostępnością, jest to dla nas potężna pomoc dzięki której nie zostaną zakłócone majowe przejazdy pociągów prowadzonych trakcją parową - poinformowało Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w mediach społecznościowych.
Zakład Górniczy Eko-Plus to prywatną kopalnia. Fedruje od 2010 r., wydobywając węgiel ze złóż zlikwidowanej kopalni Powstańców Śląskich w Bytomiu, w południowej części dzielnicy Stroszek. Kopalnia nie posiada połączenia kolejowego ani na wąskim, ani na normalnym torze. Linia wąskotorowa Bytom - Miasteczko Śląskie przebiega około pół kilometra na zachód od kopalnianego szybu, jednak z pociągu nie widać zabudowań kopalni, zasłoniętych lasem.
W maju pociągi prowadzone parowozem Ryś kursować mają między Bytomiem Karbiem Wąskotorowym a Tarnowskimi Górami w ciągu dziesięciu dni. Na torach zobaczyć je będzie można we wszystkie soboty i niedziele maja a także we wtorek 3 maja. Z Tarnowskich Gór odjazdy wyznaczono na godzinę 11 i 15, a Bytomia Karbia Wąskotorowego na 9:45 i 13:45.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.