REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
19 listopada 2010 16:36 : : autor: Md - nettg.pl 1.8 tys. odsłon

Nowa strategia Lotosu

1,2 miliona ton własnego wydobycia ropy naftowej w 2015 roku i nacisk na dynamiczny rozwój w segmencie poszukiwań i wydobycia węglowodorów. To kluczowe założenia nowej strategii Lotosu na lata 2011 -2016, którą dziś przedstawił zarząd spółki - dowiedział się portal nettg.pl od Marcina Zachowicza, rzecznika prasowego koncernu. Ponadto włodarze firmy określili kierunki rozwoju do roku 2020.

 

- Obecnie o potencjale i wzroście wartości koncernów naftowych świadczą przede wszystkim inwestycje w sektorze poszukiwań i wydobycia węglowodorów, tak na morzu, jak i na lądzie. Nowa strategia LOTOSU idzie w tym właśnie kierunku – podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos SA – W 2015 roku planujemy być firmą nie tylko świetnie radzącą sobie w obszarze przerobu ropy naftowej, z ugruntowaną pozycją na polskim rynku paliwowym, ale posiadającą w swoim bilansie znaczące aktywa wydobywcze, wpływające na dalszy wzrost wartości całej grupy kapitałowej Lotos. Ten plan możemy zrealizować w oparciu o własne możliwości organizacji finansowania, a wejście do spółki inwestora może nadać temu procesowi dynamiki.

Więcej węglowodorów

 

Na realizację celów strategicznych związanych z poszukiwaniem i wydobyciem węglowodorów spółka planuje przeznaczyć w latach 2011-2015 3,9 mld zł, co stanowi 68 proc. wszystkich nakładów finansowych przeznaczonych na wykonanie założeń strategii. Do najważniejszych celów zdefiniowanych w segmencie upstream należą zwiększenie wydobycia węglowodorów zgodnie z priorytetami polityki energetycznej Polski do 2030 roku, dysponowanie w 2020 r. wydobywalnymi, potwierdzonymi zasobami węglowodorów na poziomie ok. 330 mln boe (barrel of oil equivalent) oraz zwiększenie wydobycia do około 100 tys. boe/dzień (5 mln ton ropy rocznie). Pondto koncern chcę w oparciu o własne finansowanie do 2015 r.planuje wydobycie na poziomie 24 tys. boe/dzień (1,2 mln ton ropy rocznie).Przy pozyskiwaniu złóż węglowodorów (ropy naftowej oraz gazu, w tym gazu łupkowego) głównie uwzględnia się rejony o niskim i umiarkowanym poziomie ryzyka. Obszary potencjalnych poszukiwań to Morze Bałtyckie, Morze Norweskie, Morze Północne, Morze Barentsa oraz obszary lądowe w Polsce i na Litwie

 

Lotos uruchomi trading

 

W obszarze handlu inwestycje koncernu w najbliższych czterech latach wyniosą 1 mld zł (18 proc. w strukturze nakładów). Koncern skupi się na dalszym rozwoju struktur handlowych w oparciu o rozbudowywaną sieć dystrybucji i efektywną logistykę produktów, a także na dynamicznym rozwoju działalności tradingowej w obszarze handlu ropą i produktami naftowymi.

 

W segmencie detalicznej sprzedaży paliw koncern stawia na dynamiczny rozwój ogólnopolskiej sieci stacji paliw, jako w pełni kontrolowanego i wysokoefektywnego kanału sprzedaży produktów dzięki uzyskaniu 10% udziału w krajowym rynku detalicznym przed 2015 rokiem, dalszemu rozwojowi sieci stacji oraz intensyfikacji sprzedaży.

 

W grupie olejów smarowych celem koncernu jest utrzymanie pozycji lidera na rynku krajowym, a w innych grupach produktów optymalizacja efektu ekonomicznego poprzez wykorzystanie zasobów i uwarunkowań rynkowych. Dodatkowo w celu maksymalizacji marży zintegrowanej Lotos skoncentruje się na optymalnym wykorzystaniu aktywów oraz koordynacji działań w kluczowych obszarach łańcucha dostaw: planowaniu, zaopatrzeniu, produkcji oraz dystrybucji. Dzięki rozbudowanym zdolnościom przerobowym, w ramach Programu 10+, Lotos będzie kontynuować politykę dywersyfikacji kierunków i źródeł dostaw ropy poprzez utrzymanie dostępności do źródeł zaopatrzenia w ropę dostarczaną transportem rurociągowym i morskim, elastyczny dobór gatunków i kierunków dostaw surowca w celu maksymalizacji marży zintegrowanej, zwiększenie aktywności na międzynarodowym rynku ropy naftowej i zwiększenie roli własnego wydobycia w zaopatrzeniu w surowiec

 

Najnowocześniejsza rafineria nad Bałtykiem

 

W segmencie działalności operacyjnej lotos skoncentruje się na efektywnym wykorzystaniu rozbudowanych mocy przerobowych gdańskiej rafinerii, dalszym zwiększeniu stopnia konwersji oraz na optymalnym wykorzystaniu efektu synergii między przemysłem rafineryjnym a branżą energetyczną. W rozwój obszaru downstream, w latach 2011-2015, spółka planuje zaangażować 0,8 mld zł (14 proc. w strukturze nakładów).Cele strategiczne w tej kwestii to osiągnięcie najlepszych światowych standardów produkcyjnych oraz utrzymanie wysokiej konkurencyjności wśród rafinerii europejskich, optymalne wykorzystanie aktywów posiadanych oraz aktywów obejmowanych w wyniku działań rozwojowych, zapewnienie bezpiecznej i stabilnej pracy instalacji produkcyjnych i pomocniczych mierzonej dostępnością minimum 98 proc. w ciągu roku oraz zwiększenie stopnia konwersji i pogłębienie przerobu surowca

 

W celu spełnienia stale rosnących wymagań środowiskowych Lotos przyjmuje proekologiczne kryteria rozwoju, najlepsze dostępne techniki w połączeniu z rozwiązaniami o niskiej emisyjności oraz wysokiej efektywności procesów produkcyjnych. Dotyczy to zarówno procesu technologicznego, jak i jego efektów w postaci strumieni produktów przyjaznych dla środowiska. Poziom bezpieczeństwa realizacji powyższych zadań zostanie potwierdzony wskaźnikami plasującymi gdańską rafinerię w gronie najbezpieczniejszych rafinerii w Europie.

 

Spadek zadłużenia i dywidenda

 

W ramach strategii finansowej Lotos zakłada przede wszystkim zmniejszenie poziomu zadłużenia mierzonego relacją długu do kapitału własnego na poziomie nieprzekraczającym 0,4 na koniec okresu objętego strategią. Cele strategiczne w zakresie rentowności to marża EBITDA ≥ 9 proc. oraz stopa zwrotu z kapitału zaangażowanego ≥ 12 proc.

 

Wypłaty dywidendy podporządkowane zostaną optymalizacji struktury finansowania spółki. Zakłada się wypłatę dywidendy na poziomie do 30 proc. zysku netto.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • GPRVH
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Prace nad nowym systemem wynagrodzeń w spółkach węglowych
20 stycznia 2025
24.5 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]