Miesięcznik „Press” opublikował ranking najlepszych rebrandingów polskich marek. Znak Grupy Energa został uznany w tej gradacji jako najbardziej udaną zmianę logotypu w Polsce - dowiedział się portal nettg. pl z informacji Beaty Ostrowskiej, rzecznika prasowego spółki.
Ranking powstał na podstawie ocen przedstawicieli 10 agencji brand designu. Na liście TOP 10 za Energą znalazły się takie marki, jak: Reserved, Polpharma, Hoop Cola, Grupa Żywiec, Klif, Plus, Allegro, Atlantic, Zielona Budka.
Jurorzy ocenili znak Energa jako czysty, lekki i nowoczesny. Zwrócili również uwagę, iż jego wprowadzenie było znakomitym pomysłem na poinformowanie o nowych formach działalności firmy i inwestycjach, wynikających z ogłoszonej w tym samym czasie strategii rozwoju grupy na lata 2009-2015. Rebranding był też formą zakomunikowania o zerwaniu z dotychczasowym wizerunkiem firm energetycznych.
- Nowy znak był ważnym dla otoczenia sygnałem, że realizacji strategii towarzyszyć będzie nowa jakość w komunikacji z naszymi klientami, kontrahentami i pracownikami. To nie była jedynie zmiana logotypu, lecz przyjęcie jako obowiązujących w organizacji korporacyjnej nowych wartości. Chcieliśmy, aby marka Energa odzwierciedlała także nasze aspiracje, w tym m.in. innowacyjny charakter działań - mówi Ireneusz Kulka, dyrektor Centrum Marketingu i Komunikacji w spółce.
Energa powołała do życia wspólną markę na przełomie 2008 i 2009 r. Poza wyrazem nowych wartości, rebranding miał też wymiar praktyczny - ujednolicił wizerunek kilkudziesięciu spółek należących do Grupy, co pozwoliło wprowadzić jednakowe zasady komunikacji korporacyjnej, a tym samym zracjonalizować wydatki na marketing i sponsoring.
Dynamiczne „e”
Proces rebrandingu prowadzony był przez zespół składający się z przedstawicieli kluczowych spółek Grupy Energa. Spośród prawie 50 projektów, nadesłanych przez 10 agencji kreatywnych zaproszonych do konkursu, najlepsza okazała się propozycja agencji Dragon Rouge, której Energa ostatecznie powierzyła kreację nowej marki.
Głównym elementem graficznego nowego znaku Grupy stało się dynamiczne „e”, symbolizujące: Energę, energię, ekologię, edukację, efektywność i emocje.
- Projektowanie nowego znaku zaczęliśmy od obserwacji otaczającego nas świata. Szukaliśmy elementów, które zobrazują wartości, z którymi marka się identyfikuje. Dynamiczne „e” odwołuje się do ruchu wirowego Ziemi i czerpania energii ze środowiska naturalnego. Postanowiliśmy ten wszystkim znany fakt „ubrać” i zilustrować. Nowy znak Energa utożsamia dynamiczny ruch i wirującą energię, która swym ruchem porywa do działania - tłumaczy Paweł Górka, dyrektor artystyczny Dragon Rouge.
Logo przykuwa uwagę kształtem oraz nieszablonową kolorystyką. Syntetyczna zieleń odnosi się do ekologii i symbolizuje zaangażowanie Grupy Energa w innowacyjne działania proekologiczne. Bordowe tło symbolizuje świat korporacji: solidną, poważną, godną zaufania firmę.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.