Pięć miesięcy zostało do zakładanego terminu zakończenia eksploatacji ostatniego w Polsce kolejowego mostu zwodzonego nad ul. Szklaną i Regalicą w Szczecinie. Prowadzi nim ważna trasa dojazdowa do portu w Szczecinie, wykorzystywana w ruchu towarowym i pasażerskim. Na czas zamknięcia starej przeprawy i budowy nowego mostu węgiel, rudy metali i inne transporty kierowane tak zwaną Magistralą Nadodrzańską pojadą do szczecińskiego portu trasą objazdową przez Szczecin Zdroje i Szczecin Dąbie.
- Inwestycja, która dotyczy zwodzonego mostu kolejowego na Regalicy, jest w całości realizowana przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jako zarządca infrastruktury kolejowej, partycypują w kosztach inwestycji kwotą około 140 milionów złotych, przeznaczoną m.in. na powstanie drugiego toru na nowym moście oraz budowę nowej infrastruktury, w tym przebudowę stacji Szczecin Podjuchy - informuje Magdalena Janus z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Magistrala Nadodrzańska, czyli linia kolejowa nr 273 Wrocław - Kostrzyn- Szczecin, to jeden z głównych korytarzy transportowych kraju. Tędy dowozi się węgiel do elektrowni Dolna Odra, tędy też przewozi się rudę z zagłębia miedziowego. Wąskim gardłem na niemal w całości dwutorowej trasie jest jednotorowy most zwodzony nad ul. Szklaną i Regalicą w Szczecinie. Znana jest już data, kiedy zostanie on ostatecznie wyłączony z eksploatacji. Ma to nastąpić wraz z wejściem w życie korekty rozkładu jazdy, jaka ma obowiązywać od niedzieli 4 wrześnie do soboty 5 listopada 2022 r.
- Wstrzymanie ruchu pociągów na szlaku Szczecin Port Centralny SPA – Szczecin Podjuchy jest planowane od 4 wrześnie 2022 r. To czy rozpocznie się w tym terminie uzależnione jest od zakończenia przez wykonawcę prac przygotowawczych w stacji Szczecin Podjuchy i na linii kolejowej 428 Szczecin Podjuchy – Szczecin Dąbie. Pociągi będą jeździły zmienioną trasą przez stację Szczecin Dąbie - informuje Bartosz Pietrzykowski z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Dlaczego więc w dostępnym na stronach PKP PLK rocznym rozkładzie jazdy nie wykazano wcześniej wrześniowego zamknięcia tego odcinka?
- Roczny Rozkład Jazdy 2021/2022 był konstruowany w okresie od 6 kwietnia do 13 września 2021 r. Brak informacji o wstrzymaniu ruchu na szlaku Szczecin Port Centralny SPA – Szczecin Podjuchy wynika z tego, że zamknięcie nie zostało w tamtym okresie zgłoszone przez wykonawcę - tłumaczy Bartosz Pietrzykowski z PKP PLK.
Zamknięcie mostu oznaczać będzie utrudnienia w ruchu pociągów pasażerskich i towarowych, kierowanych do szczecińskiego portu i do stacji Szczecin Główny. Będą one musiały zmienić kierunek jazdy na stacji Szczecin Dąbie.
Jaki los czeka likwidowany most nad Regalica? Czy będzie on wykorzystany w innym miejscu? W niedalekiej przeszłości tak się stało np. z jednym z przęseł mostu nad Wisłą z Krakowa, które umieszczono w Wojkowicach na linii niedaleko dawnej KWK Jowisz.
- Kwalifikacją przydatności trzech stałych przęseł kratownicowych przeznaczonych do demontażu, zajmie się powołana do tego celu komisja. Zabytkowe przęsło mostu zwodzonego nie wchodzi w zakres inwestycji realizowanej przez Wody Polskie. Planowane prace rozbiórkowe dotyczą stałych przęseł mostu kolejowego oraz podpór znajdujących się w nurcie rzeki. Prace nie zakładają wpływu na zabytkowe przęsło ruchome, wpisane do rejestru zabytków oraz na budynek nastawni ujęty w Gminnej Ewidencji Zabytków - odpowiada Bartosz Pietrzykowski z PKP PLK.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.