W połowie marca wstrzymano ruch pociągów pasażerskich na południowym krańcu linii kolejowej nr 131, znanej jako Węglówka bądź Magistrala Węglowa. Utrudnienia związane z przebudową trasy pomiędzy Tarnowskimi Górami a Katowicami mają potrwać około dwóch lat. Trudno jednak liczyć, by w tym czasie powstał zaplanowany przez bytomski magistrat nowy przystanek Bytom Arki Bożka. Co jest tego powodem?
Linia nr 131 Chorzów Batory - Tczew pokrywa się w dużej mierze z historyczną Magistralą Węglową. Na środkowym odcinku wykorzystywana jest przede wszystkim do przewozu towarów, głównie węgla. Jej górnośląski fragment służy nie tylko kopalniom, lecz ruchowi pasażerskiemu.
Realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe przebudowa obejmuje teraz, w pierwszym etapie, chorzowski fragment linii 131. Potem prace będą kontynuowane na terenie Bytomia, Radzionkowa czy Nakła Śląskiego. W ramach prac ma zostać m.in. zlikwidowany przystanek pasażerski Bytom Północny, w zamian utworzony nowy przystanek obok kopalni Eko-Plus, a także nowy przystanek Chorzów Uniwersytet. Inwestycja nie obejmie jednak budowy peronów pomiędzy Żabimi Dołami a bytomskim osiedlem Arki Bożka, gdyż są one zaplanowane w ramach innego programu.
- W ramach programu „Kolej+” planowana jest realizacja projektu pod nazwą Budowa nowego przystanku osobowego Bytom Os. Arki Bożka na linii kolejowej nr 131, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na trasie Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry. Realizacja powyższego projektu jest uwarunkowana otrzymaniem dofinansowania w ramach programu Kolej+ – informuje Tomasz Sanecki z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Zgodnie z dokumentem Wstępnym Studium Planistyczno-Prognostycznego w ramach II etapu naboru do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 roku dla 7 projektów punktowych – Zadanie nr 2, Rozważane są dwa blisko siebie położone miejsce, w których miałyby powstać perony. Wariant 1 zlokalizowany jest na km 13+950 - 14+100, natomiast wariant 2 - na km 14+150 - 14+300.
- Projekt budowy przedmiotowego przystanku jest jednym z trzech złożonych do naboru projektów przez gminę Bytom wraz z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią do programu uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej - Kolej + do 2028 roku. Obecnie zostały przekazane do PKP PLK uzupełnione dokumenty aplikacyjne w ramach II etapu naboru - dodaje Tomasz Sanecki z UM Bytom.
Przystanek Bytom Arki Bożka, jeśli powstanie, byłby czwartym przystankiem pasażerskim w granicach Bytomia na linii 131. Ułatwiłby podróże mieszkańcom pobliskiego osiedla, a zamiejscowym - dojazd pod zespół przyrodniczo-krajobrazowy Żabie Doły.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.