- Zwiększenie wykorzystania biometanu, tworzenie klastrów energii, ułatwienia w rozwoju instalacji OZE, magazynowanie energii - to według wiceministra klimatu Ireneusza Zyski najważniejsze czynniki, które w najbliższym czasie mogą wpłynąć na rozwój energetyki odnawialnej w Polsce.
Pod koniec lutego resort klimatu i środowiska przekazał do konsultacji projekt nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii. Jej cel - jak podkreśla wiceminister, pełnomocnik rządu ds. OZE Ireneusz Zyska - to zwiększenie wykorzystania potencjału odnawialnych źródeł energii oraz wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego.
Zgodnie z ostatnimi danymi Agencji Rynku Energii (na 31 stycznia 2022 r.) w Polsce moc zainstalowana w OZE to 17 417,4 MW. Największa moc jest zainstalowana w elektrowniach wiatrowych - 7 118,4 MW i w instalacjach fotowoltaicznych - 8 146,5 MW. Za tak wysoki wynik fotowoltaiki odpowiadają prosumenci, ponieważ moc zainstalowana w mikroinstalacjach PV to aż 6 113,27 MW. Na koniec ub.r. w kraju funkcjonowało 866 677 prosumentów.
Wiceminister Zyska podkreślił, że nowe przepisy mają m.in. wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne poprzez upowszechnienie wykorzystania biometanu/biogazu. - Chcemy zwiększyć wykorzystanie biometanu, który dotychczas był niedocenianym źródłem pozyskiwania energii. Opracowania branżowe oraz doświadczenie innych państw wskazują, że rozwój tego sektora przynosi szereg korzyści w wielu obszarach gospodarki. Przede wszystkim biometan efektywnie zmniejsza emisję CO2. Dlatego w projekcie ustawy proponujemy ramy prawne dla funkcjonowania tego sektora oraz wprowadzamy definicję biometanu i zmianę definicji paliw gazowych w ustawie Prawo energetyczne - powiedział.
Wiceminister uważa, że biometan to szansa dla polskiego rolnictwa oraz narzędzie do dywersyfikacji dostaw gazu. Dodał, że w Polsce użytecznych biogazowo odpadów powstaje ok. 120-150 mln ton. Potencjał produkcji biogazu z odpadów wynosi niemal 13-15 mld m sześc. biogazu rocznie, co odpowiada ok. 8 mld m sześc. biometanu rocznie. - W najbliższych latach można oczekiwać wzrostu ilości biodegradowalnej frakcji odpadów komunalnych zbieranych selektywnie, które również będą wymagały zagospodarowania, np. w biogazowniach przemysłowych - podkreślił.
Zyska zwrócił uwagę, że w najbliższych latach z systemów wsparcia, trwających maksymalnie 17 lat, zaczną wychodzić pierwsze uruchamiane od 2005 roku instalacje OZE. Dla niektórych źródeł biomasowych, biogazowych i opartych na energii wody (o łącznej mocy ok. 1,2 GW) oznacza to ryzyko wyłączenia. Dlatego MKiŚ proponuje wsparcie tego typu instalacjom na dwa sposoby. Chodzi o wsparcie dla instalacji zmodernizowanych - gdy na modernizację poniesione zostaną nakłady w wysokości od 25 do 100 proc. kosztów nowej referencyjnej jednostki danego typu. Drugim sposobem jest kontynuacja wsparcia dla instalacji, które nie wymagają znacznych nakładów inwestycyjnych (mniej niż 25 proc. wartości nowej referencyjnej jednostki danego typu).
Wdrożenie systemów wsparcia operacyjnego oraz dla instalacji zmodernizowanych pozwoli na uniknięcie kosztów w wysokości ponad 17 mld zł, które będą mogły być przeznaczone na kolejne, nowe moce wytwórcze instalacji OZE oraz inne inwestycje w elektroenergetyce, jak chociażby magazyny energii stabilizujące pracę systemu energetycznego i rozbudowę sieci. Dodatkowe 17 mld zł to szacunkowa możliwość wybudowania ponad 5 GW mocy zainstalowanej w elektrowniach fotowoltaicznych albo ponad 3 GW w lądowych elektrowniach wiatrowych - tłumaczy przedstawiciel MKiŚ.
Kolejnym rozwiązaniem, jakie znalazło się w projektowanych przepisach jest propozycja dot. klastrów energii.
Obowiązujące obecnie przepisy ustawy o OZE w sposób bardzo ogólny określają zasady podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej w tym zakresie, w ograniczony sposób wpływając na rozwój rynku. Stworzenie jednoznacznych reguł jest niezbędne, aby klastry energii mogły na szerszą skalę zaistnieć na rynku energetycznym - tłumaczy pełnomocnik rządu ds. OZE.
Projektowane przepisy wprowadzają wymóg, aby w klastrze energii stroną porozumienia była jednostka samorządu terytorialnego. Ponadto, zakres działalności klastra został uzupełniony o magazynowanie energii. Dodano także cele działalności klastra, jakimi są zapewnienie korzyści gospodarczych, społecznych lub środowiskowych stronom porozumienia lub zwiększenie elastyczności systemu elektroenergetycznego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.