Najbardziej spektakularnym elementem na budowie drogi ekspresowej S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą Na Dolnym Śląsku jest wykonanie dwóch tuneli drogowych. Pierwszy (TS-26) z nich ma o długość ok. 2300 m, a drugi (TS-32) liczy ok. 320 m. Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i autostrad, drążenie obu naw dłuższego z nich właśnie dobiegło końca. Wykorzystano przy tym metodą górniczą w technologii NATM.
Pod tymi czterema literami kryje się nazwa New Austrian Tunnelling Method, co można przetłumaczyć na nową austriacką metodę drążenia tunelu. Została ona wybrana m.in. ze względu na budowę geologiczną górotworu, przekrój poprzeczny tunelu oraz jego długość. Podstawową zasadą metody NATM jest drążenie przy wykorzystaniu możliwie w jak największym stopniu efektu samonośności górotworu, będącego podstawowym elementem obudowy wstępnej.
Jak wyjaśnia GDDKiA, najważniejszymi czynnościami przy tej metodzie drążenia tunelu jest prawidłowe wykonanie wyłomu, wykorzystanie naturalnego rozkładu naprężeń oraz bezzwłoczne wykonanie obudowy wstępnej. Wykonawca przystąpi teraz do realizacji ósmego, czyli ostatniego przejścia poprzecznego, łączącego obie nawy tunelu. Jego realizacja możliwa była dopiero po przebiciu obu naw na całej długości. Kolejnym etap prac będzie dotyczył zabezpieczenia wyrobiska górniczego, a następne prowadzone będą roboty związane z realizacją obudowy ostatecznej.
Drążenie tunelu TS-26 od strony portalu południowego rozpoczęło się w grudniu 2020 r. Natomiast od strony północnej przystąpiono do prac drążeniowych w marcu 2021 r. W lutym nastąpił ich koniec. Na konstrukcję TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości blisko 2 302 m i prawa (zachodnia) o długości ponad 2 272 m, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu.
Prace były prowadzone w systemie zmianowym 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. Każdego dnia w prace zaangażowanych było 125 pracowników. W czasie prac wykorzystano 410 t materiałów wybuchowych.
Krótszy tunel drogowy, czyli TS-32, realizowany jest w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Oznacza to, że w pierwszym etapie robót wykonywany został głęboki wykop, aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonywana jest żelbetowa konstrukcja.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.