Co czwarta firma z sektora MŚP rozpoczęła sprzedaż internetową w czasie pandemii, a co piąta chce osiągać z tego kanału co najmniej połowę przychodów - poinformowano w publikowanym we wtorek raporcie.
Wyniki raportu EFL Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą wskazują, że w kolejnych latach tradycyjna sprzedaż może stracić na rzecz zamówień internetowych. Dziś 67 proc. firm MS´P sprzedaje swoje produkty w kanałach tradycyjnych i to z tych kanałów ma zdecydowana? większość´ przychodów. Tylko 14 proc. firm co najmniej połowę przychodów uzyskuje z kanału online. Za 5 lat taki wynik prognozuje 22 proc. zapytanych - czytamy w raporcie EFL.
Według niego do sprzedaży internetowej wiele firm skłoniła pandemia - co czwarta firma zaczęła sprzedawać w sieci dopiero w 2020 lub 2021 roku. - W pierwszym roku pandemicznym w polskim internecie pojawiło sie? 3,6 mln nowych użytkowników usług online. Ponad dwie trzecie mikro, małych i średnich firm sprzedaż online rozpoczęła dopiero w ostatnich 4 latach. Dużą część firm do przeniesienia swojej sprzedaży do internetu skłoniła, najpewniej, trwająca pandemia, gdyż aż 27 proc. podmiotów wdrożyła sprzedaż online w 2020 lub 2021 roku - zauważył prezes zarządu EFL Radosław Woźniak, cytowany w komunikacie.
Jego zdaniem, szczególnie dotyczy to najmniejszych przedsiębiorców, wśród których w pierwszych 2 latach pandemii 35 proc. zapytanych rozpoczęło internetową sprzedaż. - Coś, na co wcześniej potrzebowaliśmy kilku, kilkunastu lat, dziś realizujemy w kilka miesięcy, a nawet dni. Dwa lata z COVID-19 i trudnym otoczeniem społeczno-gospodarczym wystarczyły, aby przedsiębiorczość w Polsce znalazła sie? w zupełnie nowym miejscu - dodał Woźniak.
Z raportu wynika, że 2 na 3 firmy z sektora MŚP (67 proc.) sprzedają swoje produkty w kanałach tradycyjnych, a co trzecia (33 proc.) wdrożyła kanały zdalnej sprzedaży. 22 proc. prowadzi własny sklep internetowy, a 20 proc. korzysta z platform zakupowych takich jak Allegro czy Amazon.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.