Ślepo zakończona linia kolejowa nr 887 prowadzi do likwidowanej KWK Piekary w Piekarach Śląskich. Kopalnia zakończyła wydobycie w styczniu 2020 r. Jest pewna szansa, że w przyszłości po torze tym kursować będą już nie składy towarowe z węglem, lecz pociągi pasażerskie na lotnisko w Pyrzowicach.
Jednotorowa niezelektryfikowana linia nr 887 przebiega z południa na północ, od posterunku kolejowego Jup przy granicy Piekar Śląskich z Bytomiem pod samą kopalnię. Po drodze przechodzi w wielkim przepuście tunelowym pod autostradą A1. Miejsca zostawiono tam sporo, byłaby możliwość dobudowania drugiego toru.
W planach PKP Polskie Linie Kolejowe znalazło się odtworzenie niezelektryfikowanej, dawniej dwutorowej linii kolejowej nr 145 Radzionków - Piekary - Brzeziny Śląskie - Chorzów Stary, od której odgałęzia się tor do KWK Piekary. PKP PLK chciałaby skierowania tamtą trasą ruchu towarowego. Zamierzenie to zostało ujęte w dokumencie "PKP Polskie Linie Kolejowe SA, zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 roku".
Gdyby do tego doszło, możliwe byłoby kierowanie pociągów od strony Chorzowa i Katowic do Piekar Śląskich. Tego nie wyklucza Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
- Możliwości wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej, przebiegającej przez Piekary Śląskie, m.in. wykorzystanie linii kolejowej nr 145, 887 oraz dalej wspomnianej bocznicy dla połączenia Katowice – Chorzów – Piekary Śląskie – MPL Pyrzowice, są określone w poszczególnych wariantach opracowanych we Wstępnym Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej. Studium to dokument, który doprecyzuje zarówno zasadność wykorzystania konkretnej linii kolejowej lub korytarza transportowego, jak również kwestie zapotrzebowania i ewentualnej lokalizacji przystanków i tym samym wskaże najbardziej optymalne rozwiązania dotyczące rozbudowy całej sieci Kolei Metropolitalnej. Prace nad studium wykonalności Kolei Metropolitalnej mają potrwać do połowy 2024 roku - wskazuje Kamila Rożnowska, rzecznik prasowy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
O wiele trudniejszą sprawą byłoby stworzenie trasy dojazdowej z Piekar Śląskich do lotniska. W tamtą stronę nie prowadzi już kopalniana bocznica i konieczny byłby nowy tor.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.