Pół kilometra wąskiego toru ma w północnej części Bytomia ma być wyremontowane w 2022 r. z budżetu miejskiego. Miasto, które od wiosny jest członkiem Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych nie ukrywa, że wspomaga tą kolej, gdyż dostrzega potencjał Zabytkowej Kopalni Srebra i rezerwatu przyrody Segiet, w pobliżu których przebiega wąski tor.
Planowane prace będą kolejnymi, finansowanymi przez samorząd.
- W 2020 roku Miasto Bytom i Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przekazały na GKW ponad 1,2 mln zł. W 2020 roku zrealizowany został remont 1160 metrów linii kolei wąskotorowej, którą kursuje Górnośląska Kolej Wąskotorowa łącząca Bytom z zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim. W ramach zrealizowanych prac wykonawca zmodernizował torowisko wąskotorowe w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w rejonie Dąbrowy Miejskiej. Zdemontowane zostały stare podkłady i tory kolejowe, a następnie wykonano nowe podbudowy z kruszywa oraz położono nowe podkłady i tory kolejowe. Koszt całej inwestycji wyniósł 834 tys. zł, z czego 769 tys. zł to dofinansowanie z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - przypomina Tomasz Sanecki z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Miasto w 2020 roku oprócz remontu torów kolejowych, dofinansowało również Górnośląską Kolej Wąskotorową kwotą blisko 399 tys. zł. Natomiast w związku z tym, że miasto przystąpiło 26 kwietnia 2021 roku do Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, w 2021 roku z budżetu przekazano składkę członkowską do SGKW w wysokości 200 tys. zł.
W 2022 roku w ramach Budżetu Obywatelskiego realizowane będzie zadanie pod nazwą 'Kolej Nieco Większych Prędkości vol. 2", polegający na wyremontowaniu około 500 metrów toru w rejonie ulic Lazarówka i Polnej. W minimalnym stopniu wpłynie to na skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich, które uruchamiane są głównie w wakacje letnie w soboty i niedziele na trasie Bytom - Miasteczko Śląskie Wąskotorowe.
Remont toru koło Lazarówki będzie możliwy, gdyż w głosowaniu, w którym mieszkańcy Bytomia oddali 26 374 ważnych głosów, na tę propozycję padło 637 głosów. To wystarczyło, aby pomysł zakwalifikować do realizacji.
Dlaczego Bytom przystąpił do SGWK i postanowił wspierać najstarszą na świecie nieprzerwanie czynną kolej wąskotorową?
- Przystępując do Stowarzyszenia, nasze miasto chce nie tylko zaangażować się w promocję tej atrakcji turystycznej, ale też wykorzystać potencjał, jakim jest wpisanie kopalni srebra w Tarnowskich Górach i rezerwatu „Segiet” na światową listę dziedzictwa UNESCO. Kolej wąskotorowa przebiega w pobliżu terenów wpisanych do UNESCO, a lokalizacja stacji kolejowych umożliwia miłośnikom przyrody oraz odkrywania podziemnych przygód szybki dojazd malowniczymi zakątkami naszego miasta. Chcemy wykorzystać potencjał, jakim dysponuje Górnośląska Kolej Wąskotorowa. Będziemy starać się wspierać Stowarzyszenie zarówno finansowo, jak również merytorycznie, uczestnicząc w projektach i przedsięwzięciach mających na celu promocję kolei wąskotorowej - deklaruje Tomasz Sanecki.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe zakończyły już sezon kursowania. W tym roku nie wyjechał na trasę Srebrny Pociąg, jaki kursował w jesienne soboty lub też w soboty i niedziele w latach 2016-2020.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.