Od stycznia 2026 roku pasażerowie podróżujący komunikacją miejską muszą planować zakup biletu albo wcześniej w aplikacji czy punkcie sprzedaży, albo w pojeździe korzystając z biletomatu mobilnego.
Jak tłumaczy ZTM, sprzedaż biletów u kierowców była już marginalna. W 2024 roku stanowiła jedynie około 1,79 % całkowitej sprzedaży, w 2025 ta liczba spadła do 1,43 %.
- To właśnie m.in. na podstawie tych danych i trendu spadkowego podjęliśmy decyzję o wycofaniu sprzedaży biletów przez kierowców. Zachowania i przyzwyczajenia naszych pasażerów jasno nam pokazały, że dłuższe utrzymywanie tego kanału sprzedaży nie jest oczekiwane – mówi rzecznik ZTM Michał Wawrzaszek.
Nowe rozwiązania to biletomaty mobilne dostępne we wszystkich autobusach, tramwajach i trolejbusach od sierpnia 2025, które akceptują płatność kartą czy telefonem. Istnieje też możliwość zakupu biletu przez aplikacje mobilne lub w punktach stacjonarnych. Zmiana ma uprościć obsługę komunikacji: kierowcy i motorniczowie będą mogli skupić się na prowadzeniu pojazdu i bezpieczeństwie pasażerów, bez obowiązku sprzedaży biletów i obsługi gotówki.
Decyzja ZTM o zakończeniu sprzedaży biletów przez kierowców wpisuje się w trend ogólnopolski. Liczni organizatorzy komunikacji miejskiej z całego kraju zrezygnowali z tego rozwiązania w czasie pandemii koronawirusa w 2020 r. i już do niego nie wrócili. Biletów u kierowców i motorniczych nie można już kupić m.in. w Rzeszowie, Lublinie, Olsztynie, Poznaniu, Płocku, Toruniu, Krakowie, Łodzi oraz z pewnymi wyjątkami w Gdańsku i Warszawie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.