- Projekt Trójmorza ma duże znaczenie z punktu widzenia województwa pomorskiego i jego portów, choć niewłaściwe podejście do tej inicjatywy może być zagrożeniem – mówi w rozmowie z portalem netTG.pl Gospodarka i Ludzie MIECZYSŁAW STRUK, marszałek województwa pomorskiego.
Czy województwo dobrze wykorzystuje swój potencjał morsko-portowy ?
Branża morsko-portowa odgrywa bardzo ważną rolę dla województwa, co jest konsekwencją jego położenia na skrzyżowaniu międzynarodowych szlaków transportowych. Choć pracujący w tej branży stanowią około 7 proc. ogółu zatrudnionych w regionie, należy pamiętać, że jedno miejsce pracy w gospodarce morskiej pociąga za sobą cztery miejsca pracy w sektorach pokrewnych. Warto też podkreślić, iż pomorska branża portowa dostarcza 8,5 proc. wpływów do budżetu centralnego, głównie w postaci VAT-u, cła i akcyzy.
Porty morskie są oczywiście własnością Skarbu Państwa, niemniej mamy możliwość umieszczania zapisów dotyczących portów, logistyki, sektora stoczniowego i offshore w naszych dokumentach rozwojowych oraz powoływania niezależnych instytucji jak Pomorska Platforma Energetyki Wiatrowej. Ponadto jedna z pomorskich inteligentnych specjalizacji dedykowana jest branży off-shore i portowo-logistycznej. Duże porty morskie stają się dzisiaj narzędziami handlu międzynarodowego, stąd województwo pomorskie aktywnie uczestniczy w globalnych łańcuchach dostaw. Nie jest przypadkiem, iż potentat logistyczny z Singapuru Global Logistic Properties) ( GLP) zdecydował się zainwestować ostatnio na Pomorzu.
Pomorskie porty intensywnie inwestują w swój rozwój.
Dzięki trwającemu już od wielu lat procesowi inwestycyjnemu rośnie pozycja trójmiejskich portów w basenie Morza Bałtyckiego, których przeładunki rosną w średnim tempie 10 proc. rocznie. W ostatnim czasie usprawniono dostęp do portów zarówno od strony ładu, jak i morza, a śmiałe plany inwestycyjne obejmują budowę portów zewnętrznych. W efekcie Deepwater Container Terminal Gdańsk S.A. jest największym i najszybciej rozwijającym się polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w regionie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu.
Samorząd województwa pomorskiego, choć nie posiada bezpośrednich kompetencji w zakresie zarządzania gospodarką morską i portami, podejmuje wiele inicjatyw kierunkowych m.in. w ramach pomorskich inteligentnych specjalizacji wspieranych z funduszy unijnych. Lobbujemy także budowę ważnych inwestycji „ostatniej mili” zarówno drogowych, jak i kolejowych oraz intermodalnych. Szczególnie ważnym przedsięwzięciem, które jest silnie przez nas wspierane, jest budowa Drogi Czerwonej do portu w Gdyni, której brak grozi zakorkowaniem tego portu i utratą pozycji konkurencyjnej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Przyszłość pokaże czy przekop Mierzei był zasadny, czy wydatkowanie miliarda zł było celowe