Najskuteczniejszym sposobem na zapobieganie oszustwom jest zasada ograniczonego zaufania wobec nieznajomych - przypomina w sobotę rzecznik Poczty Polskiej Justyny Siwek.
Według rzecznika prasowego Poczty Polskiej Justyny Siwek najskuteczniejszym sposobem na zapobieganie oszustwom jest zasada ograniczonego zaufania wobec nieznajomych.
- Oszuści często powołują się na rodzinne nieszczęścia i nagłe wypadki, by wyłudzić pieniądze, stosując przy tym presję i grę na emocjach. Przestrzegajmy znajomych seniorów, żeby tego typu próby bezzwłocznie zgłaszali policji - stwierdziła.
Jak wskazała spółka w sobotniej informacji, filię Urzędu Pocztowego Piła 1 odwiedziła klientka, która poprosiła o zrealizowanie błyskawicznego przelewu znacznej kwoty pieniędzy.
- Nerwowe zachowanie seniorki wzbudziło podejrzenia obsługującej pracownicy placówki - przekazano. Zgodnie z przyjętymi procedurami, zadała klientce serię pytań, by zweryfikować czy odbiorcą przelewu nie jest oszust. Przekazanie kartki z pospiesznie zapisanym imieniem i nazwiskiem odbiorcy oraz nieprecyzyjne odpowiedzi jednoznacznie wskazywały na próbę wyłudzenia. Zaniepokojona pracownica postanowiła zareagować - dodano.
- Aby zyskać na czasie, klientka została poproszona o podanie numeru telefonu odbiorcy przelewu, po który musiała się udać do domu. Pracownica chciała w ten sposób zyskać czas na konsultację z przełożonymi. Po szybkim przeanalizowaniu okoliczności, Pocztowcy poinformowali o sprawie policję - przekazano. Po ponownym przybyciu do placówki, klientka została zaproszona na rozmowę przez funkcjonariuszy. W świetle pozyskanych przez policję informacji potwierdziły się przypuszczenia Pocztowców - seniorka mogła stracić oszczędności. Od utraty znacznej kwoty pieniędzy uchroniła Klientkę czujność pracownicy - podała spółka.
Nietypowe zachowania i prośby gości placówek pocztowych, szczególnie seniorów, zgłaszane są przełożonym - wyjaśniono. W przypadku podejrzenia oszustwa, Pocztowcy bezzwłocznie informują o zdarzeniu policję, co pozwala zapobiec wielu próbom wyłudzenia - w wielu wypadkach, ułatwia policjantom ujęcie przestępców na gorącym uczynku.
Przypomniano, że w 2015 r., z inicjatywy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Poczta dystrybuowała specjalne materiały, które trafiły do starszych osób. Plakaty oraz ulotki informujące o działaniach przestępców ostrzegały przed kradzieżami a wnuczka i a policjanta.
Z kolei w 2020 r. spółka informowała, że dzięki skuteczności procedur i działań wewnętrznych służb kontroli Poczty Polskiej, współpracujących ze służbami Banku Pocztowego i policją, udało się udaremnić kilkanaście prób wyłudzenia pieniędzy, zapobiegając w ten sposób utracie oszczędności.
Dodano, że w przypadku jakichkolwiek podejrzeń, wskazujących na próbę wyłudzenia pieniędzy, należy kontaktować się z policją pod nr 997 lub 112.
- Na co dzień pamiętajmy także o zachowaniu zdrowego rozsądku i nieufności wobec podejrzanych i niestandardowych zachowań, szczególnie, gdy w grę wchodzą pieniądze - przestrzega spółka.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.