Na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zakończono część prac w portach osłonowych na Zatoce Gdańskiej. Trwają testy i regulacja mechanizmów drugiego mostu obrotowego. Bliskie ukończenia jest też pogrążanie ścianek szczelnych sztucznej wyspy - podał w piątek Urząd Morski w Gdyni.
Urząd opublikował w piątek komunikat z postępu prac na budowie nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską.
Jak przypomniała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, nowa droga wodna o długości blisko 25 km niesie szereg wyzwań inżyniersko-budowlanych. Część zadań w ramach pierwszego etapu już została zrealizowana.
Zakończono już zasypywanie grodzy we wschodniej części portu osłonowego na Zatoce Gdańskiej, a w zachodniej części nastąpi to lada moment. W obu częściach zakończono też wbijanie stalowych ścianek szczelnych oraz zakładanie ściągów w części zasadniczej. Obecnie trwa wykonywanie narzutu z kamienia łamanego i układanie betonowych bloków x-block i x-block plus, które ochronią konstrukcję falochronów przed niszczycielskim działaniem wezbrań sztormowych i rozproszą energię falowania w awanporcie - przekazał Andrzej Małkiewicz, naczelnik wydziału realizacji inwestycji w Urzędzie Morskim w Gdyni.
Budowa na Mierzei Wiślanej jest pierwszą w Polsce, a drugą w Europie, na której zastosowano tę unikalną technologię zabezpieczającą falochrony.
Cały czas odbywa się również dostawa i montaż prefabrykatów muru oporowego. Wykonywane jest podłoże i warstwa wyrównawcza z betonu. Nie mniej dzieje się w rejonie budowanego kanału żeglugowego oraz śluzy. Dzięki nim jednostki pływające będą mogły się dostać od strony Morza Bałtyckiego do Zalewu Wiślanego i na odwrót.
Właśnie montowane jest wyposażenie hydrotechniczne. Zakończono też już budowę oczepów nabrzeża w części południowej. Obecnie generalny wykonawca pierwszego etapu, konsorcjum NDI/Besix, skupił się natomiast m.in. na wykonywaniu oczepów nabrzeża w części północnej. Buduje też pochylnie dla zwierząt.
W samej śluzie trwa wykonywanie oczepów na ścianach, kieszeni bramy północnej, budynku bloku napędowego bramy południowej i kanałów obiegowych na bramie północnej. Montowane są również obrzeża kamienne oraz szyny górne i boczne na bramie północnej, a także obrzeża stalowe na bramie południowej. Poza tym scalana jest konstrukcja stalowa bramy południowej w kieszeni południowej. Zamontowano też obrzeża kamienne na bramie południowej - wylicza Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix.
Ważnymi dla inwestycji obiektami są również dwa mosty obrotowe, otwierane naprzemiennie, gdy przez budowany kanał żeglugowy będą płynęły jednostki. Dzięki temu ruch z drogi krajowej 501 nie będzie wstrzymywany. Pierwszy z mostów już latem został oddany do użytku.
Obecnie wykańczany jest Most Północny - ostatnio zamontowano wózki jezdne, trwa montaż wspór rygli na podporach. Przeprowadzane są testy i regulacje mechanizmów ruchomych mostu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.