Wykonawcę przebudowy i modernizacji opuszczonego dziś budynku głównego dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej wybrała spółka PKP SA. Ogłaszając przetarg kolej deklarowała, że chce rozpocząć prace jeszcze w tym roku - współpracując przy większej inwestycji lokalnego samorządu.
Jak przekazał w czwartek na swoim facebookowym profilu prezydent Dąbrowy Górniczej Marcin Bazylak, właściciel dworca w centrum, czyli spółka PKP SA, poinformował o wyłonieniu wykonawcy prac.
- Będzie nim firma Berger Bau, która wyremontuje budynek w ciągu 15 miesięcy od chwili podpisania umowy - napisał Bazylak. Z informacji na platformie przetargowej PKP SA wynika, że firma Berger Bau zaproponowała cenę niespełna 15 mln zł, przy budżecie zamówienia 16,4 mln zł brutto. Cena jest jedynym kryterium oceny ofert w tym postępowaniu.
Dąbrowa Górnicza to najbardziej wysunięty na północny wschód duży ośrodek Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kilka lat temu tamtejszy samorząd rozpoczął program Promowanie zielonej mobilności..., zakładający budowę oferty komunikacji zbiorowej konkurencyjnej dla transportu indywidualnego.
Miasto w 2017 r. nawiązało współpracę ws. przedsięwzięcia z zarządcą kolejowej infrastruktury, spółką PKP Polskie Linie Kolejowe oraz zarządcą kolejowych nieruchomości, spółką PKP SA. Kluczowym założeniem Promowania zielonej mobilności... stała się poprawa dostępności do dąbrowskich dworców: w centrum i dzielnicach Gołonóg oraz Ząbkowice (wszystkie położone są na głównej linii kolejowej Gliwice - Katowice - Częstochowa).
Następnie miasto oraz PLK w uzgodnieniu przygotowały projekty, a potem przetargi na prace budowlane, które w Ząbkowicach (obejmowały głównie nowy układ komunikacyjny) zostały zakończone w 2019 r., a w centrum i Gołonogu trwają od ub. roku. W ramach obu trwających inwestycji powstają m.in. parkingi, przystanki autobusowe, tunele pod torami w miejsce przejazdów oraz połączenia piesze i rowerowe.
Równoległa współpraca miasta z PKP SA dotyczy przygotowania rewitalizacji dwóch dąbrowskich dworców: zabytkowego dworca Dąbrowa Górnicza oraz dworca Dąbrowa Górnicza Gołonóg. Uzgodniono inwestycje, mające umożliwić przywrócenie obsługi pasażerskiej w obu budynkach, umieszczono też oba obiekty w Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.
Zamknięty budynek dworca w centrum Dąbrowy Górniczej jest bardzo podobny do odnowionego w poprzednich latach, oddalonego o ok. 30 km, pochodzącego z lat 80. XIX wieku budynku dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej w Myszkowie.
Ogłaszając przetarg na przebudowę i modernizację pochodzącego z 1888 r. dąbrowskiego dworca na tej samej historycznej trasie, spółka PKP SA zapowiadała, że renowacji zostanie poddana ceglana elewacja: będzie wyczyszczona i uzupełniona, przy zachowaniu fryzów i innych detali architektonicznych. Odtworzone na wzór historycznych mają być stolarka okienna i drzwiowa oraz poszycie dachowe. Założona zostanie iluminacja budynku.
Zmieni się też jego wnętrze. Przywrócona zostanie obsługa podróżnych, która będzie odbywać się w holu, pełniącym jednocześnie funkcję ogrzewanej i klimatyzowanej poczekalni. Przewidziano częściowo ceglane wykończenie ścian, a częściowo pomalowanie ich w odcieniach szarości. Posadzkę utworzą granitowe płyty.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.