Nie tylko budowa nowych tuneli drążonych techniką podziemną powinna podlegać nadzorowi górniczemu. Również prace remontowe w istniejących tunelach należałoby poddać takiemu obowiązkowi. Takie stanowisko zajmuje Wyższy Urząd Górniczy.
Na terenie Polski istnieje sporo starych tuneli wykonanych technik górniczą w górotworze. W większości są to tunele kolejowe w Sudetach i Karpatach, pochodzące niekiedy z dziewiętnastego wieku. Prócz tego w Karkonoszach i na Pogórzu Izerskim oraz u podnóża Beskidu Śląskiego mamy kilka tuneli drogowych.
W ostatnich latach remontowany był najdłuższy w Polsce tunel kolejowy wybudowany techniką górniczą pod Małym Wołowcem w Górach Wałbrzyskich. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przymierza się też do remontu tunelu kolejowego we wsi Bobrów w gminie Mysłakowice na linii kolejowej nr 274 Wrocław - Zgorzelec. Samorząd województwa dolnośląskiego natomiast po przejęciu częściowo rozebranej linii kolejowej Kamienna Góra - Jelenia Góra zamierza odtworzyć tor i wznowić po latach ruch. W tym przypadku niezbędne będzie przynajmniej sprawdzenie stanu technicznego tunelu pod Przełęczą Kowarską.
Kilka tygodni temu Wyższy Urząd Górniczy złożył wniosek do Ministra Klimatu o dokonanie zmian w ustawie Prawo geologiczne i górnicze. Miałyby one polegać na tym, by wszystkie tunele drążone techniką podziemną w fazie budowy podlegałyby nadzorowi Okręgowego Urzędu Góniczego.
Czy zdaniem WUG przepisy Pgig należałoby rozciągnąć także na nadzór nad pracami remontowymi prowadzonymi w istniejących już tunelach, np. tunelach kolejowych powstałych w przeszłości przy użyciu techniki górniczej?
- Problem wskazany w pytaniu należy do materii drążenia tuneli, w której Wyższy Urząd Górniczy przedstawił swoje stanowisko, wskazując również na istniejące wątpliwości interpretacyjne. Prezes Wyższego Urzędu Górniczego wystąpił do Ministra Klimatu z propozycją zmiany przepisów ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze - odpowiada Anna Swiniarska-Tadla, rzecznik prasowy prezesa Wyższego Urzędu Górniczego.
Praktyka wskazuje, że obecnie w Polsce panuje dowolność interpretacyjna odnośnie do nadzoru górniczego nad tunelami. Część budowanych tuneli posiada nadzór górniczy, inne, jak np. tunele w Świnoujściu czy Łodzi, budowane są bez takiego nadzoru. Jeśli propoycje prezesa WUG zostaną uwzględnione, nie tylko budowa, lecz także remonty istniejących już tuneli poddane zostaną nadzorowi ze strony OUG.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Ciekawe co ci emeryci wiedzą o tunelach. Normalna sztygarka ich trochę przerasta.
Gdzieś trzeba się załapać