Przetarg na modernizację i częściową rozbudowę liczącego ok. 3,5 km odcinka linii tramwajowej wzdłuż ul. Wojska Polskiego w Sosnowcu ogłosiła samorządowa spółka Tramwaje Śląskie. Prace mają trwać rok od podpisania umowy.
Będą to kolejne już roboty przy torowiskach tramwajowych w Sosnowcu. We wrześniu ub. roku zaczęła się budowa liczącego ok. 4 km przedłużenia linii nr 15 na osiedlu Zagórze. Trwa procedura odbiorowa dla modernizacji torowiska wzdłuż ul. Będzińskiej, a inne modernizacje trwają na ul. Małachowskiego oraz wzdłuż ul. gen. Andersa i 1 Maja.
Jak poinformował w czwartek rzecznik TŚ Andrzej Zowada, przetarg na Przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Wojska Polskiego w Sosnowcu, od ul. gen. Andersa do ul. Orląt Lwowskich (dobudowa drugiego toru) został ogłoszony tego dnia. Otwarcie ofert przewidziano na 20 października br.
- Zadanie obejmuje gruntowną przebudowę liczącego ok. 3,5 km odcinka istniejącej linii jednotorowej łączącej Sosnowiec z Mysłowicami. Bardzo zależało nam na tym, by przy tej modernizacji wybudować linię dwutorową, jednak na części trasy okazało się to niemożliwe - powiedział cytowany przez Zowadę prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik.
- Cieszy jednak, że ponad dwukilometrowy fragment tej linii zyska drugi tor, co zdecydowanie poprawi elastyczność ruchu tramwajów kursujących między Sosnowcem a Mysłowicami. Powstaną też nowe perony, integrując przy tym komunikację tramwajową i autobusową - dodał Knapik.
W ramach modernizacji na fragmencie linii od skrzyżowania w Dańdówce przez wiadukt nad torami kolejowymi stacji Sosnowiec Dańdówka do przystanku Niwka Pawiak powstanie linia dwutorowa, natomiast na odcinku od przystanku Niwka Pawiak do wiaduktu nad ul. Orląt Lwowskich wybudowana zostanie linia jednotorowa, z mijanką w rejonie przystanku Niwka Kościół.
Wydzielone torowisko wykonane zostanie w technologii klasycznej na podkładach strunobetonowych ze sprężystym montażem szyn. W rejonie skrzyżowań i przejazdów torowo-drogowych w większości zastosowane zostaną prefabrykowane płyty torowe z szynami montowanymi w komorach za pomocą mas poliuretanowych.
Wzdłuż ul. Wojska Polskiego Powstaną nowe perony przystankowe, ustawione zostaną nowe słupy trakcyjno-oświetleniowe z nową siecią, przebudowany zostanie układ zasilania oraz instalacje podziemne, zabudowane zostaną elektrycznie sterowane i ogrzewane zwrotnice.
Przewidziane do odnowienia lub budowy odcinki sieci tramwajowej w Sosnowcu są jedną z większych części projektu modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), przygotowanego pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020 przez spółkę Tramwaje Śląskie.
Oszacowany początkowo na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania) unijny projekt zakłada, prócz realizacji dwóch nowych odcinków (4 km w Sosnowcu i 600 m w Katowicach), remonty ok. 100 km torowisk, zakup 55 tramwajów, a także zakup specjalistycznych pojazdów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Co za brednie, że na części trasy okazało się niemożliwe wybudowanie drugiego toru. Od przystanku Niwka Pawiak do Ronda KWK Niwka Modrzejów można spokojnie pociągnąć drugi tor. Jeden tor w kierunku Mysłowic szedłby śladem istniejącego torowiska, drugi tor w kierunku przeciwnym z lewej strony, a po środku ulica. Miejsca jest dużo. Nie wiem kto to projektował ale takie zastosowania są w Warszawie i w Katowicach. Przed rondem KWK Niwka linia tramwajowa przechodziłaby w jednotorowy przy zastosowaniu sygnalizacji świetlnej. W ogóle to ja nie rozumiem po co ma być stworzona nową mijanka przy przystanku Niwka Kościół skoro obecna linia tramwajowa od Niwki Pawiak ma mijankę dopiero na Modrzejowie i przed pandemią takt linii nr 26 wynosił 10-12 minut. Przy takiej organizacji po remoncie jedynie co to można oprócz linii 26 puścić dodatkową bezpośrednią linię z Mysłowic do Kazimierza. Sugerowałbym tu np. alternatywne kursy linii 27 lub 14 z Katowic bezpośrednio do Kazimierza.