Przetarg na budowę w Katowicach 600-metrowej linii tramwajowej, łączącej istniejące torowiska w ul. Chorzowskiej i Gliwickiej, ogłosiły Tramwaje Śląskie. To jeden z dwóch nowych odcinków sieci spółki, przewidzianych do budowy przy wsparciu środków unijnych na lata 2014-20.
Chodzi o wyłonienie generalnego wykonawcy prac przy budowie pierwszej od kilkudziesięciu lat nowej linii tramwajowej w stolicy woj. śląskiego. Dwutorowa linia będzie przebiegała wzdłuż tamtejszej ul. Grundmanna. Ma powstać w ciągu 14 miesięcy od podpisania umowy. Termin składania ofert w przetargu minie 18 października br.
Jak poinformował w środę rzecznik TŚ Andrzej Zowada, ogłoszenie przetargowe zadania Budowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach. Połączenie dwóch magistralnych linii tramwajowych funkcjonujących w układzie wschód - zachód biegnących ul. Chorzowską oraz ul. Gliwicką pojawiło się tego dnia na stronie spółki.
W ramach tej inwestycji przewidziano budowę ok. 1900 metrów toru pojedynczego (uwzględniając fragmenty torowisk na połączeniu nowej trasy z liniami biegnącymi wzdłuż ul. Gliwickiej i ul. Chorzowskiej). Sam odcinek dwutorowej linii wzdłuż ul. Grundmanna będzie miał nieco ponad 600 metrów. Platformy przystankowe przewidziano na dwóch końcach budowanego odcinka: w pobliżu skrzyżowań z ul. Chorzowską i ul. Gliwicką.
- Trasa zostanie poprowadzona wzdłuż ulicy Grundmanna, równolegle do jezdni po jej zachodniej stronie. Przewidziana jest budowa wiaduktu z dwutorową linią tramwajową nad Drogową Trasą Średnicową. Będzie to nowe przęsło wiaduktu, po zachodniej stronie istniejących przęseł - wyjaśnił Zowada.
- Połączenie umożliwi prowadzenie ruchu tramwajowego we wszystkich relacjach. Realizacja zadania ma na celu przede wszystkim poprawę oferty komunikacyjnej w centrum Katowic. Da możliwości urozmaicenia tras linii tramwajowych, dzięki połączeniu dwóch magistralnych ciągów komunikacyjnych oraz da możliwość uruchomienia linii śródmiejskiej - dodaje rzecznik TŚ.
Na oferty potencjalnych wykonawców TŚ czekają do 18 października br. Wykonawca będzie miał na wykonanie całości prac 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. Ich dodatkowym efektem będzie poprawa elastyczności ruchu tramwajowego poprzez stworzenie możliwości ominięcia odcinka zablokowanego w skutek kolizji, awarii czy innych wydarzeń w ścisłym centrum miasta.
Zadanie jest częścią integrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko - Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie 2014-20.
Początkowo jedną z kluczowych inwestycji tego projektu była budowa nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic. Zgodnie z pierwotnymi założeniami miała ona być gotowa w 2020 r. Na początku ub. roku samorząd miasta poinformował jednak o przesunięciu unijnej dotacji z tej mocno opóźnionej inwestycji na inne zadania. W tej sytuacji największym nowym odcinkiem sieci będzie powstające od jesieni ub. roku liczące ok. 4 km przedłużenie linii nr 15 na osiedlu Zagórze w Sosnowcu.
Ostatecznie oszacowany początkowo na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania) unijny projekt Tramwajów Śląskich zakłada, prócz realizacji dwóch nowych odcinków, remonty ok. 100 km torowisk, zakup 55 tramwajów, a także zakup specjalistycznych pojazdów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.