Niespodziewane wydarzenia mogą sprawić, że przedsiębiorstwo popadnie w poważne tarapaty. Wielu biznesmenów przekonało się już, że wystarczy kilka minut, by stracić całą firmę i możliwość dalszego zarabiania. Najwięcej problemów przysparzają sytuacje, których ryzyko wystąpienia jest niskie, lecz na tyle prawdopodobne, że powinno się ich obawiać. Skutecznym sposobem na radzenie sobie z nimi jest wdrożenie Planu Ciągłości Działania. Co to takiego? Dlaczego warto stworzyć PCG?
Plan Ciągłości Działania - podstawy zarządzania w kryzysowej sytuacji
Plan Ciągłości Działania tworzony przez firmy takie, jak Eskom IT, jest listą zadań, które powinno się wykonać w przypadku wystąpienia katastrofy. Podstawy zarządzania kryzysowego dotyczą np. pożaru, powodzi, sabotażu, aktów terroryzmu, skażenia chemicznego oraz innego wydarzenia, którego skutki są trudne do przewidzenia.
W przypadku PCD ryzyko wystąpienia zagrożenia jest bardzo niskie, jednak katastrofa może doprowadzić do całkowitego zniszczenia firmy. Business continuity plan sprawia, że chroniony jest nie tylko kapitał zakładowy. Tworząc plan zarządzania kryzysowego w standardach BS 25999 i ISO 22301 dba się również o bezpieczeństwo pracowników w każdej sytuacji.
Więcej przeczytasz na www.eskom.eu.
Jakie korzyści ma wdrożenie PCD przez zespół Business Continuity Planning?
W mediach społecznościowych co kilka dni można przeczytać o skutkach katastrof. Wielu internautów zarzuca wtedy nieodpowiedzialność lokalnym samorządom, właścicielom fabryk lub innym osobom, lecz w praktyce tylko wąskie grono ludzi jest w stanie zachować zimną krew w kryzysowej sytuacji. Plan Zachowania Ciągłości Działania sprawia, że firma lub organizacja są w stanie zarządzać swoimi zasobami aż do czasu powrotu do stanu sprzed wystąpienia katastrofy. Przejrzyste wskazówki ograniczają liczbę niebezpiecznych i nieprawidłowych decyzji, które można podjąć pod wpływem stresu i z powodu braku odpowiedniej wiedzy o zarządzaniu kryzysowym.
Plan Zachowania Ciągłości Działania sprawia, że firma lub organizacja są w stanie zarządzać swoimi zasobami aż do czasu powrotu do stanu sprzed wystąpienia katastrofy. Zdj. ARC
Plan Ciągłości Działania ogranicza straty finansowe. Dodatkowo dzięki niemu zmniejsza się ryzyko strat niematerialnych, takich jak utrata zaufania partnerów biznesowych i reputacji wśród klientów. Plan zawiera wskazówki, jak działać w czasie zagrożenia i po jego wystąpieniu, dlatego z jego pomocą ogranicza się też koszty związane z zarządzaniem. Z PCD możliwe jest zapewnienie przetrwania i zatrudnienia pracowników w sytuacjach, w których firma może znaleźć się na skraju bankructwa.
3 etapy tworzenia Planu Ciągłości Działania
Plan Ciągłości Działania tworzy się w 3 etapach. Pierwszym z nich jest identyfikacja krytycznych procesów biznesowych i zasobów koniecznych do utrzymania i wznowienia pracy przedsiębiorstwa. Konsultanci biznesowi dokonują dokładnej analizy wpływu danej katastrofy na firmę i jej pracę. Kolejnym krokiem jest analiza ryzyka wystąpienia powodzi, pożaru lub innej katastrofy. W zależności od lokalizacji przedsiębiorstwa, charakteru jego działalności i innych czynników ryzyko powodzi, pożaru lub innego zagrożenia jest odmienne.
Plan Ciągłości Działania ogranicza straty finansowe. Dodatkowo dzięki niemu zmniejsza się ryzyko strat niematerialnych, takich jak utrata zaufania partnerów biznesowych i reputacji wśród klientów. Zdj. ARC
Trzecim krokiem jest przygotowanie szczegółowych scenariuszy działania na wypadek wystąpienia katastrofy. W zależności od liczby potencjalnych zagrożeń, otrzymuje się różną liczbę planów. Dzięki nim poważne kryzysy, występujące niezależnie od działania przedsiębiorstwa, są o wiele łatwiejsze do rozwiązania. Opracowanie metod postępowania pozwala odpowiedzieć pracownikom na każde pytanie oraz zadziałać prawidłowo, gdy stres z powodu kryzysowych wydarzeń utrudnia logiczne myślenie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.