Umowę na przebudowę 2,5 km ul. Łagiewnickiej w Świętochłowicach podpisali w poniedziałek samorządowcy z tego miasta i przedstawiciele samorządowej spółki Tramwaje Śląskie. Ulica wraz z torowiskiem w dzielnicy Chropaczów mają zostać przebudowane do marca 2023 r.
Remont w Świętochłowicach ma objąć 2,5 km ul. Łagiewnickiej - od ul. Barlickiego w sąsiednich Lipinach do granicy Bytomia. Obejmie wymianę i rozbudowę torowiska tramwajowego oraz sieci trakcyjnej (do 6 września 2022 r.), a także przebudowę układu komunikacyjnego drogi, w tym nową jezdnię, odwodnienie, chodniki, drogę dla rowerów i oświetlenie (do 6 marca 2023 r.).
Tamtejszą jednotorową dotąd linią tramwajową kursuje linia nr 17, łącząca Chorzów, przez centrum Świętochłowic oraz dzielnice Chropaczów i Lipiny, z pętlą tramwajową w dzielnicy Chebzie w Rudzie Śląskiej.
Finansująca wymianę infrastruktury tramwajowej spółka TŚ współpracuje przy tym przedsięwzięciu z lokalnym samorządem, który zamówił w tym samym postępowaniu przebudowę układu komunikacyjnego ul. Łagiewnickiej wraz z odwodnieniem, oświetleniem i organizacją ruchu. Zlikwidowany zostanie również wiadukt nad dawną linią kolejową.
W trwającym od marca br. przetargu na to zamówienie, na którego realizację Tramwaje i miasto przeznaczyły łącznie 39,6 mln zł brutto, spłynęło osiem ofert. Najtańszą, za 49,1 mln zł brutto, złożyła spółka Silesia Invest.
W poniedziałek w Świętochłowicach z tym wykonawcą podpisano umowę. - Stoimy u progu kolejnej już torowej rewolucji na terenie Świętochłowic. Tak bowiem trzeba traktować inwestycję, w ramach której w miejsce dzisiejszej linii jednotorowej powstanie linia dwutorowa, znacząco poprawiając parametry ruchowe - powiedział prezes TŚ Bolesław Knapik.
- O ten projekt, tak ważny dla świętochłowiczan, zabiegaliśmy z pełną determinacją. To był jeden z kluczowych punktów mojego programu wyborczego i dziś słowa dotrzymuję. Inwestycja jest również pierwszym krokiem i zapowiedzią kolejnych działań zmierzających do zmiany charakteru i wizerunku dzielnicy Chropaczów - dodał prezydent Świętochłowic Daniel Beger.
Na część drogową inwestycji świętochłowicki samorząd pozyskał wsparcie z rządowych funduszy. Do Świętochłowic trafiła największa w skali woj. śląskiego dotacja z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) - 12,6 mln zł do projektu określonego na 25,1 mln zł. Kolejne 5 mln zł na ten cel Świętochłowice otrzymały z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (RFIL).
Równolegle Tramwaje Śląskie prowadziły samodzielny przetarg na przebudowę torowiska tramwajowego w Zabrzu od pętli Mikulczyce do skrzyżowania ul. Mikulczyckiej z ul. Dygasińskiego, łącznie z pętlą. Obecnie kursuje tamtędy linia nr 3 z dzielnicy Mikulczyce, przez centrum miasta, do dzielnicy Makoszowy.
Przewidziany do przebudowy odcinek jest jednotorowy, o długości 3,1 km (wyjątkiem jest pętla). Wiedzie w ciągu ulic Mikulczyckiej, Hagera oraz Tarnopolskiej, w części torowiskiem wydzielonym (tam ma być zastosowany nowy tor z podkładami strunobetonowymi) w części w śladzie jezdni (szyny w kanałach płyt torowych).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.