Dokumentację projektową remontu linii kolejowej Nakło Śląskie - Kalina zamówiły PKP Polskie Linie Kolejowe. To jeden z południowych odcinków linii kolejowej nr 131, tzw. magistrali węglowej, położony na terenie woj. śląskiego.
W piątek, podczas uroczystości z udziałem wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela, PLK podpisały z firmą Systra wartą ponad 25 mln zł netto umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania LOT B - Prace na linii kolejowej 131 na odcinku Nakło Śląskie (km 29,000) - Kalina (km 66,800) w ramach projektu Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo.
- Przeprowadzana w ramach Krajowego Programu Kolejowego modernizacja dawnej Magistrali Węglowej to inwestycja w polską gospodarkę. Poprawa parametrów technicznych linii na odcinku Nakło Śląskie - Herby Nowe umożliwi szybszy transport towarów. Zyskają również pasażerowie, którzy po zakończeniu modernizacji skorzystają z nowych przystanków i odnowionych peronów - powiedział wiceminister Bittel.
- Linia kolejowa nr 131 prowadząca z południa na północ kraju łączy pięć województw. Dzięki inwestycjom PKP PLK zapewni sprawniejsze podróże oraz przewozy towarów. Inwestycje realizowane i przygotowywane m.in. na odcinku Nakło Śląskie Herby Nowe z udziałem środków unijnych sprzyjają rozwojowi gospodarki i wzmacniają rolę kolei jako ekologicznego i konkurencyjnego środka transportu - powiedział prezes PLK Ireneusz Merchel.
Przygotowywana inwestycja jest ważna dla poprawy przewozów towarowych z południa Polski w stronę Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. Zakres projektu dla odcinka Nakło Śląskie - Kalina obejmuje ponad 80 km torów i sieci trakcyjnej. Planowane prace mają pozwolić na jazdę składów pasażerskich do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h.
W dokumentacji przewidziano nowy przystanek Tarnowskie Góry Osada Jana, pomiędzy Nakłem Śląskim, a Tarnowskimi Górami. Opracowane mają być też przebudowy stacji: Nakło Śląskie, Tarnowskie Góry, Kalety, Boronów oraz przystanków: Miasteczko Śląskie i Strzebiń.
Założono budowę nowych przejść pod torami w stacjach Nakło Śląskie i Kalety, przebudowę lub remont 56 obiektów inżynieryjnych oraz poprawę bezpieczeństwa na 6 przejazdach kolejowo-drogowych. Przewidziane są nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, przekładające się na zwiększenie przepustowości linii. Sterowanie ruchem ma być prowadzone z Lokalnego Centrum Sterowania w Tarnowskich Górach, wyposażonego w nowoczesny system komputerowy.
Projekt za 25 mln zł, dotyczący zaprojektowania prac dla odcinka Nakło Śląskie - Kalina, jest dofinansowany z funduszy UE, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac projektowych planowane jest na koniec 2023 r. W kolejnych latach możliwa ma być realizacja robót.
Cała linia nr 131 Chorzów Batory - Tczew łączy Śląsk z portami (stąd potoczna nazwa magistrali węglowej), ale też Polskę z południem Europy. To również jedno z kluczowych kolejowych połączeń pasażerskich w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągi aglomeracyjne Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór, a dalej Lublińca.
Pierwotnie cztery przetargi w trybie projektuj i buduj, dotyczące poszczególnych odcinków magistrali węglowej w woj. śląskim i łódzkim, PLK prowadziły od końca 2017 r. Dotyczyły one relacji: Chorzów Batory - Nakło Śląskie (koło Tarnowskich Gór - tzw. LOT A), Nakło Śląskie - Kalina (w pobliżu Herb - LOT B), Kalina - Rusiec Łódzki (LOT C) oraz Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice (LOT D).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.