Samorząd Częstochowy porozumiał się z GDDKiA ws. ustawienia wokół miasta tablic informujących o rozpoczętej przebudowie miejskiego odcinka dotychczasowej drogi krajowej nr 1, tzw. gierkówki. Tablice mają sugerować objazdy dla tranzytu przez autostradową obwodnicę w ciągu A1.
Wartą blisko 179 mln zł umowę na zaprojektowanie i realizację przebudowy odcinka dawnej gierkówki (nosi tam ona nazwę al. Wojska Polskiego) miasto podpisało w październiku 2018 r. Długotrwałemu projektowaniu towarzyszyły przedłużające się procedury administracyjne. Częstochowski Miejski Zarząd Dróg otrzymał od służb wojewody śląskiego zgodę na realizację inwestycji drogowej (ZRiD) na przełomie czerwca i lipca br.
Nową organizację ruchu, umożliwiającą rozpoczęcie prac na całym przebudowywanym blisko 6-kilometrowym odcinku dotychczasowej DK1 na terenie miasta (po zmianie: DK91) - od skrzyżowania z al. Jana Pawła II do ul. Rakowskiej - wdrożono w poniedziałek 2 sierpnia. W weekend 7-8 sierpnia zamknięto czasowo przejazd pod demontowaną estakadą w dzielnicy Raków, pomiędzy ul. Jagiellońską a al. Pokoju. W czwartek władze Częstochowy zorganizowały briefing na rozbieranym obiekcie.
- Nowa estakada będzie na pewno bardziej estetyczna, ale też przyjazna dla mieszkańców, zwłaszcza tych mieszkających w jej pobliżu - powiedział cytowany w relacji magistratu prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. - Na razie zadaniem Miejskiego Zarządu Dróg i konsorcjum wykonawczego jest minimalizowanie niedogodności związanych z rozbiórką, a później budową nowej estakady i innych prac w ramach rozpoczętej inwestycji - dodał.
Przedstawiciele częstochowskiego MZD zapewnili, że prace przy demontażu starej estakady postępują sprawnie: tempo rozbiórki to mniej więcej jedno przęsło dziennie. Zasadnicze prace przy demontażu części południowej - z kolejnym czasowym wstrzymaniem ruchu - zaplanowano w weekend po pierwszym sierpniowym szczycie pielgrzymkowym, czyli na 21-22 sierpnia br.
- Staramy się na bieżąco reagować na potrzeby mieszkańców i wprowadzać drobne korekty na tych odcinkach, gdzie roboty nie są jeszcze tak intensywnie prowadzone, jak przy estakadzie. Monitorujemy także potoki samochodów tam, gdzie działa sygnalizacja świetlna - powiedziała p.o. dyrektora MZD Joanna Holi-Sosnowska.
- Udało się nam również porozumieć z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, dzięki czemu przed wjazdami do Częstochowy wkrótce pojawią się tablice informacyjne z sugerowanymi objazdami dla tranzytu przez obwodnicę autostradową. Mam nadzieję, że pozwoli to odciążyć nieco ruch na odcinku alei Wojska Polskiego i pomoże mieszkańcom poruszać się po mieście - zaznaczyła.
Prace związane z organizacją ruchu w pierwszym etapie przebudowy al. WP wiążą się z wyłączeniem jej dotychczasowych pojedynczych jezdni. Od skrzyżowania z ul. Rakowską do al. Pokoju i ul. Jagiellońskiej (gdzie zamknięto dla ruchu górą całą estakadę) wyłączono jezdnię w stronę Katowic. Do skrzyżowania z al. Pokoju i ul. Jagiellońską zamknięto jezdnię w stronę Warszawy, a dalej do węzła z al. Jana Pawła II - jezdnię w stronę Katowic.
Tymczasowa organizacja ruchu w takim kształcie ma obowiązywać przez kilka miesięcy, możliwe są jednak pojedyncze modyfikacje. Miasto akcentuje, że zmniejszyć niedogodności kierowców może jedynie wykorzystywanie autostradowej obwodnicy Częstochowy z jej czterema węzłami, umożliwiającymi komunikację z poszczególnymi rejonami miasta.
Sytuacja ma poprawić się jesienią br. po powrocie komunikacji tramwajowej na trasy w całym mieście i udrożnieniu przejazdu na osi północ-południe wzdłuż linii tramwajowej. W zachodniej części miasta nowe utrudnienia będą jednak czekały od września, w związku z początkiem przebudowy odcinka DK46 - ulic Głównej i Przejazdowej wraz z budową nowej drogi: obejścia kościoła św. Barbary.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.