REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
27 lipca 2021 13:47 Polska Agencja Prasowa

Raport: W trakcie kolejnych fal pandemii liczba klientów gastronomii spadła o 60-90 proc.

Badanie przeprowadzono na próbie ponad tysiąca lokali gastronomicznych z różnych segmentów, takich jak m.in. restauracje czy pizzerie
fot: Bartłomiej Szopa/ARC

- W trakcie pierwszej odsłony pandemii na wiosnę 2020 r. liczba klientów gastronomii spadła o prawie 90 proc., w trakcie kolejnej fali zamknięcia gospodarki natomiast o 60-70 proc. - wynika z opublikowanego we wtorek raportu firmy POSbistro.

Badanie przeprowadzono na próbie ponad tysiąca lokali gastronomicznych z różnych segmentów, takich jak m.in. restauracje czy pizzerie. Z raportu wynika, że rok 2020 zaczął się dla badanych lokali lepiej, niż poprzedni: przychody zwiększyły się średnio o 10-20 proc. względem analogicznego okresu w 2019 r.

Spadek przychodów, jak wynika z badania, nastąpił w dniu ogłoszenia pierwszego lockdownu, czyli na początku marca 2020 r. Jak czytamy, przychody przez ponad dwa miesiące były niższe o 60-80 proc. w zależności od segmentu, a po zniesieniu obostrzeń w maju 2020 r. ponownie zaczęły rosnąć i wróciły do poziomów z 2019 r. W niektórych wakacyjnych tygodniach nawet przekroczyły średnią z poprzedniego roku - podano.

Ponowny spadek przychodów o ok. 50-55 proc. spowodowały obostrzenia wprowadzone jesienią 2020 r., które trwały prawie 9 miesięcy (od października 2020 r. do czerwca 2021 r.). Jak wynika z raportu, w pierwszym tygodniu czerwca 2021 r. po zniesieniu częściowych obostrzeń zauważono ponad 20-procentowy wzrost przychodów w porównaniu do analogicznego tygodnia w 2019 r.

Kolejne tygodnie czerwca nie podtrzymały tej dynamiki i poziom obrotów wrócił do stanu z 2019 r. Jedynie w ostatnim tygodniu czerwca nastąpiła delikatna, około 10-procentowa podwyżka - wskazano.

W trakcie pierwszej odsłony pandemii wiosną 2020 r. lokale odnotowały drastyczny spadek liczby klientów sięgający prawie 90 proc. oraz niewiele mniejszy spadek sięgający 60-70 proc. w trakcie kolejnej fali zamknięcia gospodarki - wynika z badania. Jak dodano, nawet okresy luzowania obostrzeń nie spowodowały powrotu liczby wystawianych rachunków do poziomu z 2019 r.

Średnia szacowana zmiana cen w sektorze wynosi między 10 a 20 proc., co oznacza że liczba klientów odwiedzających lokale spadła względem okresu sprzed pandemii. Również otwarcie w reżimie sanitarnym na koniec maja 2021 r. nie pomogło przywrócić liczby rachunków do poziomu z 2019 r. - zwrócono uwagę.

Przed pandemią pozostałe formy płatności - w tym zamówienia online - utrzymywały się na w miarę stałym poziomie ok. 10 proc. - czytamy. W momencie ogłoszenia restrykcji sanitarnych udział tego rodzaju płatności wzrósł niemal trzykrotnie - stały się one niemal tak samo popularne jak płatność kartą, która według badania już przed pandemią wypierała z obrotu gotówkę.

Okres luzowania obostrzeń przyniósł zauważalny spadek liczby płatności realizowanych w innych sposób, niż za pomocą karty i gotówki - wynika z raportu.

Cytowany w raporcie z badania prezes zarządu Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej Jacek Czauderna ocenił, że jednolokalowe biznesy gastronomiczne działały operacyjnie o wiele szybciej w zakresie doboru menu i realizacji zamówień na wynosy czy dowozy.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii 0
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • MNZQG
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Spore pieniądze za odejście z kopalni
17 lutego 2025
21.4 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]