Blisko 14 tys. ton lotniczego frachtu przeładowano w pierwszej połowie br. na lotnisku Katowice. To wynik o ponad 50 proc. lepszy niż w I połowie ub.r. i najlepszy ze wszystkich krajowych portów regionalnych.
Jak wynika z informacji Piotra Adamczyka z biura prasowego Katowice Airport, na pokładach samolotów towarowych z i do Pyrzowic przewieziono w I poł. 2021 r. 13 816 t cargo, to jest o 4745 t więcej (o 52,3 proc.) w porównaniu z tym samym okresem w 2020 r.
Władze Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza katowickim lotniskiem, akcentują, że jest to największy regionalny port towarowy w Polsce. W 2020 r. z i do Katowice Airport przewieziono rekordowe 20 369 t frachtu. Prognoza na 2021 r. zakłada obsłużenie ponad 30 tys. t ładunków.
GTL wskazuje przy tym na rozwijaną tam od 2007 r. bazę infrastrukturalną cargo. Gdy ponad dekadę temu rozpoczynała się rozbudowa lotniska, firmy kurierskie obsługiwały rocznie ok. 8 tys. t cargo.
Oddana do użytku w 2015 r. droga startowa o długości 3200 m, z II kategorią operacji lotniczych do lądowań i niskimi minimami LVP (Low Visibility Procedures - procedury niskiej widoczności) do startów, daje przewoźnikom cargo pewność, że w bardzo złych warunkach atmosferycznych ich samoloty wylądują lub wystartują, zapewniając czasowe dostawy.
W 2016 r. uruchomiony został nowy terminal cargo o powierzchni 12 tys. m kw. Otwarto przed nim nową płytę postojową dla frachtowców. W 2017 r. rozpoczęła się jej dwuetapowa rozbudowa, którą zgodnie z planem zakończono pod koniec 2019 r.
Obecnie na płycie postojowej przed terminalem towarowym znajduje się 10 stanowisk dla samolotów kodu C, czyli typu Boeing 737/Airbus A320. Płyta jest tak zaprojektowana, że w razie potrzeby można na niej swobodnie obsługiwać także większe maszyny, jak np. Boeing 747-8F.
Liczba miejsc postojowych na płycie cargo zabezpiecza potrzeby rozwoju firm kurierskich na najbliższe lata. W związku z tym, że prognozy wskazują na dalsze wzrosty przewozów w Pyrzowicach, rozpoczęto jednak prace nad projektem drugiego terminalu cargo.
Służby prasowe Katowice Airport wskazują, że jest to jedyne regionalne lotnisko w Polsce z ośmioma regularnymi trasami cargo w siatce połączeń. To stamtąd firmy kurierskie specjalizujące się w lotniczym frachcie obsługują południową Polskę, a także wybrane regiony Czech i Słowacji.
Są to: Cagliari - KTW - Paryż (Amazon), Frankfurt - KTW - Frankfurt (Lufthansa Cargo/RFS), Kolonia/Bonn - KTW - Kolonia/Bonn (Amazon), Kolonia/Bonn - KTW - Kolonia/Bonn (UPS), Liege - KTW - Gdańsk - Ryga - Liege (TNT), Lipsk - KTW - Lipsk (DHL Express), Paryż - KTW - Paryż (FedEx) i Wiedeń - KTW - Wiedeń (Lufthansa Cargo/RFS).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.