PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
14 lipca 2021 12:53 Polska Agencja Prasowa 1,230 odsłon

Od kwietnia 2022 produkcja aut dostawczych

Obecnie w Gliwicach pracuje ok. 2 tys. osób. Docelowo zakład ma zatrudniać ok. 2,5 tys. osób, pracujących na trzy zmiany
fot: Opel

Na początku grudnia br. gliwicka fabryka Opla zakończy produkcję wytwarzanego tu od sześciu lat modelu Astra piątej generacji. Cztery miesiące później, w rozbudowywanej kosztem ok. 280-300 mln euro fabryce rozpocznie się produkcja aut dostawczych. Jesienią 2022 r. zatrudnienie wzrośnie o ok. 500 osób.

W środę przedstawiciele gliwickiego zakładu, w którym w ciągu ponad 20 lat działalności powstało ok. 2,5 mln aut osobowych, przedstawili stan zaawansowania prac nad nowym projektem, jakim jest rozpoczęcie produkcji samochodów dostawczych Grupy Stellantis. Na potrzeby tego przedsięwzięcia zakład rozbudowano o ok. 75 tys. m kw. powierzchni.

Pierwsze, testowe egzemplarze dostawczych vanów z Gliwic pojawią się już jesienią tego roku, by po kilku miesiącach rozruchu - na początku kwietnia 2022 r. - zakład mógł rozpocząć seryjną produkcję, na razie na jedną zmianę. W sierpniu planowane jest uruchomienie drugiej zmiany, a na przełomie października i listopada - trzeciej.

Łącznie w przyszłym roku z linii produkcyjnych powinno zjechać ok. 40-50 tys. samochodów dostawczych, zaś rok później zakład ma osiągnąć już pełną zdolność produkcyjną rzędu 100 tys. samochodów rocznie. W Gliwicach wytwarzane będą auta trzech różnych długości i dwóch wysokości. Będą to różne marki grupy Stellantis - Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Fiat Ducato i Opel Movano, w różnych wersjach, także na rynek brytyjski. Docelowo nawet 70 proc. produkcji mają stanowić auta elektryczne i hybrydowe.

Obecnie na terenie gliwickiej fabryki formalnie działają dwie firmy: spółka Opel Manufacturing Poland, wytwarzająca Opla Astrę, i PSA Manufacturing Poland, przygotowująca uruchomienie produkcji samochodów dostawczych. Jak poinformował prezes obu spółek, szef gliwickiej fabryki Andrzej Korpak, w początkach przyszłego roku spółki zostaną połączone, tworząc jedną firmę pod nazwą Stellantis Gliwice.

Obecnie w Gliwicach pracuje ok. 2 tys. osób, z których ponad 500 jest czasowo oddelegowanych do pracy w zagranicznych zakładach koncernu. - Z początkiem przyszłego roku ściągamy wszystkich naszych pracowników z powrotem do Gliwic, a jesienią 2022 r., w związku z planowanym uruchomieniem trzeciej zmiany, będziemy zatrudniać dalsze ok. 500 osób - powiedział Andrzej Korpak. Docelowo zakład ma zatrudniać ok. 2,5 tys. osób, pracujących na trzy zmiany.

Uruchomienie w Gliwicach produkcji samochodów dostawczych zaanonsowano po przejęciu Opla przez Grupę PSA. Gdy później doszło do fuzji PSA z koncernem Fiat Chrysler Automotives i utworzenia Grupy Stellantis, projekt został utrzymany. Pandemia opóźniła uruchomienie fabryki o kilka miesięcy, ostatecznie jednak rozpocznie ona produkcję ponad dwa miesiące wcześniej niż zakładano jeszcze ok. rok temu.

W produkcji aut dostawczych wykorzystana będzie stosunkowo niewielka część urządzeń, służących obecnie do produkcji Astry; wybrane fragmenty linii trafią do innych zakładów koncernu za granicą. W Gliwicach wybudowano nowe hale (łącznie powstało ok. 75 tys. m kw. powierzchni, do ok. 180 tys. istniejącej), w których obecnie instalowane są nowe urządzenia, m.in. liczne roboty przemysłowe.

Wyliczono, że w oddziale karoserii stopień automatyzacji pracy wyniesienie aż 96 proc., wobec ok. 83 proc. na linii Opla Astry. Karoserie będzie zgrzewać ponad 380 robotów, a gotowe elementy do hali montażu przewiezie dziewięć autonomicznych, wewnętrznych pociągów - inteligentnych pojazdów bez szyn i maszynistów; każdy z nich będzie mógł przewieźć naraz nawet 10 t ładunku. Wydajność zakładu karoserii to 20 aut na godzinę.

W ub. roku gliwicka fabryka wyprodukowała ok. 90 tys. aut osobowych. Jesienią - po ośmiu latach wytwarzania - zakończono produkcję Opla Astry Sedan, zwanego popularnie czwórką. Zakład nadal wytwarza Opla Astrę piątej generacji w wersji hatchback - w tym roku, do początków grudnia, kiedy produkcja zostanie zakończona, z linii produkcyjnej zjedzie ok. 25 tys. aut tego modelu. Do wiosny przyszłego roku Astra piątka będzie jeszcze wytwarzana w Wielkiej Brytanii, zaś nowy model Astry ma powstawać w Niemczech.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • LGYRA
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
37,038 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]