REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
13 lipca 2021 08:30 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz 2.4 tys. odsłon

Trasa do kopalni węgla w wakacyjnej ofercie kolei

W tegoroczne wakacje można odbyć przejażdżkę towarowymi liniami kolejowymi wykorzystywanymi na co dzień na potrzeby kopalń czy wojska. Na zdj.: linia Międzyrzecz - Wędrzyn
fot: Tomasz Rzeczycki

Zachodni fragment linii kolejowej nr 375 Międzyrzecz - Toporów na co dzień wykorzystywany jest wyłącznie do przewozu węgla brunatnego na potrzeby zespołu elektrowni Pątnów – Adamów – Konin. W wakacje letnie oprócz składów z węglem można tam zobaczyć także sobotnio-niedzielne pociągi pasażerskie z Zielonej Góry oraz ze Zbąszynka. Ich celem nie jest jednak Kopalnia Węgla Brunatnego Sieniawa, lecz położony kilka kilometrów przed nią Łagów - wieś usytuowana pomiędzy Jeziorem Trześniowskim i Jeziorem Łagowskim.

W województwie lubuskim jest kilka tras kolejowych, które ocalały tylko dlatego, że prowadzono na nich przewozy towarowe na potrzeby górnictwa węglowego czy naftowego. Oprócz wspomnianej trasy są to np. linie nr 363 Skwierzyna - Wierzbno oraz nr 430 Kostrzyn - Barnówko, wykorzystywana przez PGNiG do transportu ropy naftowej i siarki. Jak się okazuje, trasy towarowe mają potencjał, by wykorzystywać je także w ruchu pasażerskim.

Początek był przed rokiem. W 2020 r. Lubuski Zakład Polregio wraz z organizatorem przewozów, Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego, uruchomił 12 pociągów sobotnich w relacji Zielona Góra Główna – Toporów – Łagów. Pociągi kursowały przez sześć sobót w terminie od 8 sierpnia do 12 września.

W tym roku połączeń ma być więcej. Używanym standardowo przez pociągi z węglem odcinkiem Toporów - Łagów składy pasażerskie mają kursować od 26 czerwca do 2 sierpnia, tylko w soboty i niedziele. Rozkład przewiduje trzy pary połączeń: jedną Zielona Góra - Toporów - Łagów o dwie Zbąszynek - Toporów - Łagów. Pociągi mają odjeżdżać z Toporowa do Łagowa o godz. 10.15, 13.23 i 17.05. Pierwszy z nich to pociąg z Zielonej Góry, pozostałe dwa ze Zbąszynka przez Świebodzin. W drugą stronę, z Łagowa weekendowe pociągi odjeżdżają o godz. 11.35, 15.05 i 18.25. Ostatni skład jedzie do Zielonej Góry. Między Toporowem a Łagowem nie ma żadnych przystanków pośrednich.

- W 2021 r. lubuski Zakład Polregio na trasach wykorzystywanych na co dzień do obsługi kopalń, kamieniołomów itp. uruchomił tylko pociąg do Łagowa. To jednak nie jedyna trasa, na co dzień wyłączona z ruchu pasażerskiego, jaką pokonają pociągi Polregio. W ramach akcji turystycznej Poczuj przygodę odkrywając lubuskie pociągami Polregio nasze pociągi zabiorą pasażerów na jednodniowe wycieczki do najciekawszych miejsc województwa pokonując takie trasy jak Międzyrzecz – Pszczew, Międzyrzecz – Wędrzyn i Jankowa Żagańska – Przewóz. Obecnie nie są prowadzone rozmowy na temat ruchu pasażerskiego pociągów regionalnych na innych szlakach obecnie wyłączonych z ruchu pasażerskiego w województwie lubuskim - informuje Paweł Nijaki, rzecznik prasowy Lubuskiego Zakładu Polregio w Zielonej Górze.

Linia kolejowa Międzyrzecz – Toporów w przeszłości, do 1989 r. wykorzystywana była do przewozów pasażerskich. Kilka lat dłużej odbywały się przewozy towarowe na całej trasie. Potem trasa była częściowo czynna tylko dzięki kopalni węgla brunatnego. Obecnie nieprzejezdny jest środkowy odcinek linii między Sienawą a Nietoperkiem.

- Trasa jest wykorzystywana w ruchu towarowym na odcinkach: Toporów – Sieniawa Lubuska oraz Międzyrzecz – Nietoperek. Możliwe są przewozy węgla brunatnego przez PKP Cargo z kopalni w Sieniawie Lubuskiej do elektrowni Pątnów – Adamów – Konin. Liczba korzystających z linii pociągów jest uzależniona od zapotrzebowania elektrowni, planowane przewozy są na bieżąco zgłaszane przez przewoźnika. Odcinek Toporów – Sieniawa Lubuska zapewnia bezpieczne przejazdy pociągów z prędkością 40 km/h. Ze szlaku korzysta średnio do 20 pociągów miesięcznie. Dla pociągów układane są indywidualne rozkłady jazdy. Na jednotorowej trasie nie ma mijanek lub odcinków dwutorowych. Infrastruktura utrzymana jest w dobrym stanie technicznym, umożliwiającym kursowanie pociągów towarowych. W ubiegłym roku dla zapewnienia sprawnych przewozów wyremontowany został wiadukt kolejowy w Łagowie. Obiekt zyskał m.in. nową nawierzchnię i izolację. Na lata zapewni to możliwość sprawnych przejazdów pociągów. Na odcinku Międzyrzecz – Nietoperek pociągi jeżdżą z prędkością 60 km/h. Trasa wykorzystywana jest sporadycznie przez różnych przewoźników. Ostatni przejazd odbył się pod koniec maja – przewoźnik Captrain Polska przewoził drewno - informuje Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA w Warszawie.

Do realizacji wakacyjnych połączeń pasażerskich Toporów – Łagów wykorzystywany jest tabor spalinowy ze względu na brak elektryfikacji linii 375. Na trasie tej stosowana jest zwykła taryfa.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • BHHIM
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Tyle zarabiają szefowie największych firm górniczych. To kosmos
28 listopada 2024
17.4 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]