Kolejnych 57 tablic przystankowych zmiennej treści zainstalował na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii tamtejszy Zarząd Transportu Metropolitalnego. Dotąd zamontowano tam ok. 340 takich urządzeń, docelowo ma być ich ok. 550.
Po pierwszej pilotażowej fazie budowy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) - czyli w latach 2012-2014, kiedy na terenie sześciu miast regionu zamontowano 72 tablice - ZTM od ponad dwóch lat znacznie rozwija ten system.
Mimo pandemii, nie zwalniamy. Kolejne, nowe tablice SDIP zostały zgłoszone do odbioru technicznego. Już w prawie 30 gminach na przystankach pasażerowie mogą na bieżąco sprawdzać, kiedy przyjedzie pojazd, na który czekają. Działa już 340 tablic elektronicznych - powiedział cytowany we wtorkowej,1 czerwca, informacji ZTM naczelnik wydziału infrastruktury komunikacyjnej tej organizacji Jerzy Orenowicz.
Najnowsze urządzenia trafiły do Będzina, Dąbrowy Górniczej, Lędzin, Siewierza, Świętochłowic, Katowic, Rudy Śląskiej, Bierunia i - najwięcej, łącznie 32 - do Tychów.
Obecnie montowane tablice nieco różnią się od starszej wersji. Informacja wyświetlana jest po obu stronach, a boczny profil urządzeń w kształcie litery V sprawia, że wyświetlany tekst jest lepiej widoczny. Urządzenia wyposażono w kamery. Nie zmienia się podstawowa funkcjonalność: pasażerowie widzą na tablicach, za ile minut przyjedzie autobus, tramwaj lub trolejbus.
Początkowo SDIP na terenie działania obecnej Metropolii zaczął budować największy wcześniejszy organizator komunikacji miejskiej na tym terenie - Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP).
System pilotażowo objął kilka ciągów pasażerskich w Katowicach, Zagłębiu Dąbrowskim oraz Gliwicach i Zabrzu (łącznie 72 tablice na przystankach). Rozwiązanie powstało przy wsparciu funduszy UE na lata 2007-2013.
Jeszcze przed utworzeniem zrzeszającej 41 miast i gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, co nastąpiło w połowie 2017 r., KZK GOP przygotował obszerną rozbudowę systemu pod kątem obecnych środków unijnych. Przetarg na rozbudowę systemu trwał w latach 2017-2018. Przy budżecie zamówienia 62,9 mln zł brutto, wybrano tańszą z dwóch ofert - zabrzańskiej spółki Dysten za 35,5 mln zł brutto, przy 150 miesiącach gwarancji. Umowę podpisano w sierpniu 2018 r.
Po przejęciu od 2019 r. przez Zarząd Transportu Metropolitalnego funkcji dotychczasowych organizatorów (w tym KZK GOP), ZTM przejął budowę systemu.
Inwestycja obejmuje m.in. dostarczenie i montaż 400 elektronicznych tablic 6-wierszowych dwustronnych wraz z kamerami monitoringu i 6 elektronicznych tablic 12-wierszowych - jednostronnych dla obszaru KZK GOP, a także 50 tablic 6-wierszowych dwustronnych dla Tychów oraz 6 podobnych tablic dla Bierunia.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.